
Radford is een beroemde koetswerkbouwer uit de
jaren ‘60 die in 1967 de deuren sloot. Recent is de naam opgekocht door het
Amerikaanse Finest Coachbuilding Group (FCG), dat eigendom is van onder meer
designer Mark Stubbs, tv-presentator Ant Anstead en F1-coureur Jenson Button.
Het hedendaagse Radford heeft net zijn eerste product onthuld: de Radford Type
62-2. Het design van de auto is quasi een kopie – met een paar moderne details
zoals ledkoplampen – van de Lotus Type 62 uit 1969.

De band met Lotus is sterk, want de nieuwe
auto leunt sterk op de techniek van de nakende Emira
en de 62-2 gebruikt de 3.5-V6 van Toyota voor zijn aandrijving. In de Radford
krijgen klanten de keuze tussen twee versies: de Classic, met 436 pk, en de
Gold Leaf, met 507 pk, die allebei minder dan 1.000 kilo moeten wegen.

Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een
manuele zesversnellingsbak (de enige optie in de Lotus Emira), maar Radford
biedt hem ook aan met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.
Ondanks de klassieke look krijgt de auto veel
moderne snufjes, zoals WiFi-connectiviteit, camera’s in plaats van
buitenspiegels enzovoort. Radford gaat slechts 62 exemplaren bouwen van de 62-2
en de eerste exemplaren worden begin volgend jaar al geleverd. Wat de auto moet
gaan kosten, is echter nog niet geweten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.