Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

De recent gereanimeerde Britse koetswerkbouwer Radford heeft een moderne hommage aan de Lotus Type 62 gebouwd. Hij is nauwverwant aan de nieuwe Lotus Emira en F1-coureur Jenson Button was bij de ontwikkeling betrokken.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 augustus 2021
  • Lancering
  • 1.064 weergaven

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Radford is een beroemde koetswerkbouwer uit de jaren ‘60 die in 1967 de deuren sloot. Recent is de naam opgekocht door het Amerikaanse Finest Coachbuilding Group (FCG), dat eigendom is van onder meer designer Mark Stubbs, tv-presentator Ant Anstead en F1-coureur Jenson Button. Het hedendaagse Radford heeft net zijn eerste product onthuld: de Radford Type 62-2. Het design van de auto is quasi een kopie – met een paar moderne details zoals ledkoplampen – van de Lotus Type 62 uit 1969.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

De band met Lotus is sterk, want de nieuwe auto leunt sterk op de techniek van de nakende Emira en de 62-2 gebruikt de 3.5-V6 van Toyota voor zijn aandrijving. In de Radford krijgen klanten de keuze tussen twee versies: de Classic, met 436 pk, en de Gold Leaf, met 507 pk, die allebei minder dan 1.000 kilo moeten wegen.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak (de enige optie in de Lotus Emira), maar Radford biedt hem ook aan met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Ondanks de klassieke look krijgt de auto veel moderne snufjes, zoals WiFi-connectiviteit, camera’s in plaats van buitenspiegels enzovoort. Radford gaat slechts 62 exemplaren bouwen van de 62-2 en de eerste exemplaren worden begin volgend jaar al geleverd. Wat de auto moet gaan kosten, is echter nog niet geweten.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km