Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

De recent gereanimeerde Britse koetswerkbouwer Radford heeft een moderne hommage aan de Lotus Type 62 gebouwd. Hij is nauwverwant aan de nieuwe Lotus Emira en F1-coureur Jenson Button was bij de ontwikkeling betrokken.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 augustus 2021
  • Lancering

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Radford is een beroemde koetswerkbouwer uit de jaren ‘60 die in 1967 de deuren sloot. Recent is de naam opgekocht door het Amerikaanse Finest Coachbuilding Group (FCG), dat eigendom is van onder meer designer Mark Stubbs, tv-presentator Ant Anstead en F1-coureur Jenson Button. Het hedendaagse Radford heeft net zijn eerste product onthuld: de Radford Type 62-2. Het design van de auto is quasi een kopie – met een paar moderne details zoals ledkoplampen – van de Lotus Type 62 uit 1969.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

De band met Lotus is sterk, want de nieuwe auto leunt sterk op de techniek van de nakende Emira en de 62-2 gebruikt de 3.5-V6 van Toyota voor zijn aandrijving. In de Radford krijgen klanten de keuze tussen twee versies: de Classic, met 436 pk, en de Gold Leaf, met 507 pk, die allebei minder dan 1.000 kilo moeten wegen.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak (de enige optie in de Lotus Emira), maar Radford biedt hem ook aan met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Ondanks de klassieke look krijgt de auto veel moderne snufjes, zoals WiFi-connectiviteit, camera’s in plaats van buitenspiegels enzovoort. Radford gaat slechts 62 exemplaren bouwen van de 62-2 en de eerste exemplaren worden begin volgend jaar al geleverd. Wat de auto moet gaan kosten, is echter nog niet geweten.

Radford Type 62-2, moderne klassieker met Emira-hart

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km