Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Ram heeft de technische gegevens van zijn elektrische pick-up 1500 REV vrijgegeven. En deze keer is het niet de cilinderinhoud van zijn V8 die doet verbazen... maar de opslagcapaciteit van zijn batterijen!
In dit werelddeel lijkt het misschien anekdotisch, maar het pick-upsegment is gigantisch in de Verenigde Staten en Noord-Amerika. Als gevolg daarvan vertegenwoordigt het bloeiende segment van elektrische pick-ups een zeer winstgevende opportuniteit voor constructeurs. Zoals beloofd heeft Ram, de specialist op dit domein binnen de Stellantis-groep, zijn wapen voorgesteld waarmee het ten strijde gaat tegen de Ford F-150 Lightning. Na de definitieve look van het model te hebben voorgesteld tijdens de zeer populaire Super Bowl, heeft Ram nu ook de technische details onthuld op het autosalon van New York.
De (praktische) prestaties van het model maken al indruk, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om tot 6.350 kg te slepen of zijn laadvermogen van 1.225 kg in de laadbak. En ook zijn piekvermogen van 654 pk en een koppel van 840 Nm zijn niets om je neus voor op te halen. Maar het is vooral de capaciteit van zijn batterij die doet verbazen.
De 'kleinste' batterij die Ram aanbiedt heeft al een capaciteit van 168 kWh, wat een autonomie van 350 mijl (560 km) moet geven volgens de vrij realistische Amerikaanse testcyclus. Maar dat is nog niet alles: Ram verkoopt ook een optionele batterij van... 229 kWh! Ter vergelijking, de Ford F-150 Lightning wordt momenteel aangeboden met modules van 98 of 131 kWh. Enkel de Hummer EV speelt in hetzelfde decadente segment met zijn 212 bruikbare kWh.
Met de grotere optionele batterij mikt de Ram 1500 REV op een autonomie van meer dan 500 mijl, oftewel 800 km volgens de Amerikaanse homologatie. De Hummer EV blijft haperen op amper 350 mijl (563 km), ondanks zijn pakket van meer dan 200 kWh. Ram kondigt daarnaast nog een latere lancering aan van een 'XR'-versie voor zijn Ram 1500 REV, die een nog grotere autonomie moet halen.
Met een dergelijk grote batterij heb je natuurlijk ook een zeer hoog laadvermogen nodig. Dankzij een nieuw STLA Frame-platform van Stellantis kan de Ram 1500 REV opladen tot 350 kW dankzij zijn 800 V-batterij. Daarmee kan er ongeveer 175 km aan rijbereik worden teruggewonnen na 10 minuten aan de lader, volgens Ram.
Die grote ingebouwde batterij kan ook worden gebruikt om de Ram 1500 REV te transformeren in een mini-energiecentrale dankzij de geïntegreerde V2L-, V2H- en V2G-functies. Daarmee kan je bijvoorbeeld elektrisch gereedschap van stroom voorzien, maar ook een andere elektrische auto opladen of zelfs je hele huis van stroom voorzien in het geval van een panne.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.