Range Rover krijgt geëlektrificeerde zes-in-lijn

De Range Rover kiest voor een nieuwe benzinemotor: een geëlektrificeerde zescilinder in lijn. Daarmee krijgen de prestaties een boost terwijl tegelijk de uitstoot zoveel mogelijk wordt gedrukt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2019

Range Rover krijgt geëlektrificeerde zes-in-lijn

Sinds vorig jaar is het topmodel van de groep Jaguar Land Rover verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn die P400e heet. Die motorversie deelt hij met de Range Rover Sport P400e. Onlangs kreeg die laatste ook een nieuwe geëlektrificeerde benzinemotor. Die werd eerst enkel aangeboden in een speciale reeks met de naam HST, maar is voortaan ook verkrijgbaar in de Range Rover Sport en de Range Rover.

400 pk

De drieliter is de jongste telg van de Ingenium-familie van de groep JL en ontwikkelt 400 pk en 550 Nm. Daarmee sprint de Range Rover van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Technisch gezien onderscheidt de zescilinder zich door een elektrische turbo in combinatie met een klassieke twinscrollturbo. Op die manier wordt de reactietijd van de tweede ingekort waardoor de motor gretiger aan het gas hangt.

Range Rover krijgt geëlektrificeerde zes-in-lijn

212 g CO2/km

Daarnaast is de zescilinder uitgerust met een alternator-starter die bij het vertragen energie kan recupereren om die op te slaan in een kleine 48-voltbatterij. Die stroom kan vervolgens weer worden ingezet als een koppelassistent. Op die manier worden het verbruik en de uitstoot verminderd, waardoor de Range Rover met deze motor op de gecorreleerde NEDC-cyclus uitkomt op 212 g/km. Dat blijft in absolute zin natuurlijk een hoge waarde, maar voor een rijdend fort dat om het even welk terrein kan bedwingen, wordt dat vrij relatief…

Range Rover krijgt geëlektrificeerde zes-in-lijn

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km