Rechter is Volkswagen-rijders niet gunstig gezind

470.000 Duitse eigenaars van een VW-sjoemeldieselwagen krijgen waarschijnlijk geen vergoeding toegewezen van het Duitse gerecht. De rechter “ziet geen echte schade” voor hen…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 01 oktober 2019
  • Sector
In Duitsland hebben 470.000 eigenaars van een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda met een sjoemel-TDI een groepsklacht neergelegd in een poging om een vergoeding los te krijgen van de Duitse autoreus. Deze week zijn de eerste zittingen in de rechtbank rond deze zaak begonnen en het ziet er niet goed uit voor de klagers. Rechter Michael Neef vraagt zich luidop af of de klanten wel schade hebben opgelopen: “Het lijkt geen steek te houden dat deze bestuurders het recht zouden verdienen om gratis te rijden. Anders zouden we een schadevergoeding moeten toekennen waarvoor geen grond bestaat in het Duitse recht”. Of anders gezegd: de sjoemeldiesels rijden nog gewoon, dus wat is het probleem eigenlijk? De rechter benadrukte echter wel dat het om een openingstoespraak ging en dat zijn visie nog kan veranderen. Op 18 november wordt de zaak verder besproken in de rechtbank van Braunschweig, op een steenworp van het VW-hoofdkwartier in Wolfsburg. Het Duitse openbaar ministerie ziet de zaken trouwens anders: de bestuurders van een sjoemeldiesel lopen het risico dat de wetgever hen verbiedt om hun auto nog op de openbare weg te gebruiken. Maar voorlopig lijkt de rechter daar dus niet van overtuigd. Bij Volkswagen haalt men waarschijnlijk even opgelucht adem. De Duitse autoreus heeft sinds 2015 al zo’n 30 miljard euro aan boetes, schadevergoedingen en andere compenserende maatregelen moeten betalen als gevolg van Dieselgate.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km