Regering overweegt belasting op banden

Om de teruglopende inkomsten uit de accijnzen op brandstof te compenseren, overweegt de overheid naar verluidt een belasting op banden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 maart 2020
  • Sector

Het nieuws is te lezen bij de collega’s van Autonieuws.be: omdat moderne auto’s steeds zuiniger worden en ook de elektrische auto stilaan begint op te komen, vreest de Belgische overheid in de nabije toekomst veel inkomsten te zullen missen uit de accijnzen op brandstoffen. Ook de talrijke CO2-gebaseerde belastingen (VAA, CO2-bijdrage, fiscale aftrekbaarheid) dalen omdat de gemiddelde uitstoot van het wagenpark zakt. Dit jaar wordt een stroomversnelling voor die beweging verwacht door de strenge CO2-normen die Europa aan de autosector oplegt. En dus moet de Belgische overheid proactief op zoek naar alternatieve inkomsten uit auto’s – vandaag betalen we met zijn allen in totaal 20 miljard euro aan belastingen en accijnzen voor ons wagenpark. Een piste die blijkbaar op veel bijval kan rekenen, is een belasting op banden. Elke band zou dan een zichtbaar fiscaal zegel krijgen in functie van de diameter en de breedte. Ook wie banden of een auto in het buitenland koopt en invoert, zal zo’n zegels moeten aanschaffen.

Slim?

Op zich begrijpen we het idee wel, omdat het een soort inherente ‘rechtvaardigheid’ bevat: grote, dure wagens hebben doorgaans ook grotere banden die bovendien sneller verslijten, en hun bestuurders zullen dus meer belastingen moeten betalen dan wie met een kleine stadswagen rijdt. Bekijk het als een soort vereenvoudigde kilometerheffing. Er zijn echter ook risico’s aan verbonden: mensen zullen op zoek gaan naar meer slijtvaste banden. Die hebben doorgaans een veel hardere rubbersamenstelling en bieden daardoor minder grip, vooral op nat of koud asfalt. Anderen zullen het vervangen van hun banden te lang gaan uitstellen, of geen set winterbanden willen kopen. Allemaal zaken die niet gunstig zijn voor de verkeersveiligheid. Maar goed, nog niets ligt vast en er is nog veel tijd om het idee te verfijnen.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Autonieuws.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km