Renault onthult elektrische toekomst in detail

De Fransen hebben hun elektrische strategie voor de komende jaren toegelicht, met als leidmotief: wat we zelf doen, doen we beter.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 01 juli 2021

Renault onthult elektrische toekomst in detail

In een lang persbericht heeft Renault flink wat aandacht gegeven aan zijn elektrische toekomst. Zo wil het tegen 2025 het “groenste gamma van Europa” hebben, met meer dan 65 procent van zijn verkopen via elektrische en geëlektrificeerde modellen. Tegen 2030 wil het merk 90 procent elektrisch zijn.

Eigen batterijen

Vanaf 2024 zullen die modellen gebruik maken van batterijen die het merk in eigen huis heeft ontwikkeld en produceert in de fabriek van Douai (Frankrijk). Die batterijen moeten over minder dan 10 jaar 60 procent goedkoper zijn dan vandaag. De vastestofbatterij moet vervolgens in 2030 haar intrede maken.

Renault onthult elektrische toekomst in detail

Eigen elektromotor

Daarnaast sleutelen de Fransen ook aan een eigen elektromotor, die 30 procent goedkoper is om te bouwen en die geen zeldzame aardmetalen meer gebruikt. De Fransen werken ook aan een slimme unit die alle randorganen van een elektrische auto (interne lader, DC-DC-omvormer en vermogenselektronica) in één compacte unit bij elkaar brengt. Deze unit zal bovendien compatibel zijn met systemen van 800V.

Nieuwe jobs…

Al die nieuwe ontwikkelingen en productie moeten tegen eind 2024 minstens 700 nieuwe banen creëren bij Renault, en tegen 2030 wil de constructeur samen met zijn partners 4.500 extra mensen aan het werk zetten.

Renault onthult elektrische toekomst in detail

…en nieuwe modellen

Tegen 2025 wil de Renault-groep liefst 10 nieuwe puur elektrische modellen lanceren. Het recente CMF-EV-platform, dat is geïntroduceerd door de Nissan Ariya en dat vanaf volgend jaar ook door de nieuwe Renault MéganE zal worden gebruikt, moet tegen 2025 goed zijn voor 700.000 gebouwde auto’s. Dit platform krijgt een klein broertje, het CMF-BEV, dat zal worden gebruikt voor modellen in het B-segment – opvolgers van de huidige Zoé, met andere woorden. Dit nieuwe platform zou toekomstige elektrische modellen van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi 33 procent goedkoper moeten maken. Concreet betekent dit dat je een elektrisch equivalent van een Renault Clio zal kunnen bestellen met een rijbereik van 400 kilometer, een vermogen van 136 pk en een startprijs van net iets meer dan 20.000 euro.

Duurzame batterijen

Renault gaat er tot slot alles aan doen om te zorgen dat de levensduur en het gebruik van zijn batterijen tot het uiterste te rekken. Zo wordt V2G mogelijk, waarbij de auto ook dienst kan doen als thuisbatterij wanneer hij geparkeerd is. Daarnaast wordt nog meer werk gemaakt van het verdere gebruik van de batterijcellen in andere toepassingen nadat de auto wordt afgedankt. En wanneer de cellen uiteindelijk helemaal afgeleefd zijn, worden ze via het project Re-Factory volledig ontmanteld en gerecycleerd, waarbij kostbare grondstoffen worden gerecupereerd voor nieuwe batterijen.

Renault onthult elektrische toekomst in detail

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km