Renault schrapt 15.000 banen

Renault heeft de grote lijnen onthuld van zijn “plan om de kosten te reduceren”. Op drie jaar tijd moet 2 miljard euro worden bespaard.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 mei 2020
  • Sector

Renault verkeert in zwaar weer en legt de basis voor zijn nieuwe concurrentiekracht. “De moeilijkheden waar de Groep mee wordt geconfronteerd, de enorme crisis waar de hele auto-industrie het hoofd aan moet bieden en de dringendheid van de ecologische transitie dwingen het bedrijf allemaal tot een versnelling van zijn transformatie”.

Om zijn kosten te drukken kondigt Renault aan bijna 4.600 banen te schrappen in Frankrijk. In de rest van de wereld komen daar nog eens 10.000 andere verloren jobs bij. Renault benadrukt echter bij dit banenverlies zoveel mogelijk gebruik te maken van “omscholingsmaatregelen, interne mobiliteit en vrijwillige vertrekken”.

Daarnaast kondigt Renault een “herdimensionering van de industriële capaciteit” aan. De wereldwijde productiecapaciteit van Renault gaat van 4 miljoen auto’s in 2019 naar 3,3 miljoen auto’s tegen 2024. In tegenstelling tot wat kon worden vermoed op basis van de geruchten van de voorbije dagen is Renault (nog) niet van plan om fabrieken te sluiten in Frankrijk. Van de 14 industriële sites van het merk in Frankrijk gaat enkel die van Choisy-le-Roi dicht in 2022 omdat de activiteiten ervan verhuizen naar Flins.

Naast die verschillende maatregelen voorziet Renault ook talrijke andere besparende maatregelen op andere posten, zoals in de algemene kosten, de marketing en de ingenieursafdelingen. Dat kan door de samenwerking te versterken met de andere merken van de Alliantie, Nissan en Mitsubishi.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km