Reportage: 1.200 km met de Volkswagen ID.4

We hebben een reis achter de rug van Oxford naar Nijvel en weer terug aan het stuur van de Volkswagen ID.4. Een trip van zo’n 1.200 km. Zwaar beladen en goed opgeladen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 januari 2022
  • Elektrisch
  • 21.179 weergaven

Door lange afstanden af te leggen met elektrische auto’s leren we veel over het gebruik van dit soort voertuigen. Vaak leggen we die afstanden af in goede omstandigheden. Maar lange afstanden betekenen vaak ook vakantie, met een auto vol bagage. Dit keer proberen we dus niet op de luchthaven te geraken voor een test, maar nemen we 4 mensen, een hond en alle nodige bagage mee richting Oxford!

Helemaal volgeladen

Bij de start van onze reis, was de ID4 helemaal vol: de batterij gaf 100% en 421 km rijbereik aan, maar ook de koffer zat goed vol! Tijd voor de eerste 220 kilometer richting Eurotunnel. Eens ter plaatse, was het weer al helemaal op zijn Brits, en drong een eerste laadbeurt zich op. De Duitser heeft nog maar 124 km rijbereik over. Een stevige daling in vergelijking met de eerder getoonde waarden. 

Er is nog werk aan de winkel





Gelukkig kunnen we laden aan 50 kW, maar jammer genoeg zijn er maar 3 plaatsen… terwijl er aan de overkant van de straat een heel leger Tesla Superchargers staat. De Amerikaanse autobouwer lijkt een grote voorsprong te hebben op dit vlak. Een half uurtje later, de tijd om de nodige paperassen in te vullen om de grens over te steken in post-Brexit coronatijden, en de auto toont terug een autonomie van 220 km. De trein op!

Beperkingen die hun effect niet missen

Aan de andere kant van het Kanaal is de limiet van 70 MPH op de snelweg, of 110 km/u, natuurlijk goed voor het rijbereik. Na 120 km komt de ID.4 met nog 130 km rijbereik over aan bij het Ionity laadstation in Cobham. Niet slecht. En deze keer waren het de inzittenden die een langere stop nodig hadden, bijna een uur! De hond uitlaten, een kop koffie en een sanitaire pitstop, en de auto is weer helemaal opgeladen voor de resterende 106 km.





Bij aankomst, geen laadpaal... 

In tegenstelling tot onze vorige reis konden we bij aankomst nergens laden. Het Engelse snellaadnetwerk is duidelijk niet zo ontwikkeld als hier. Eenmaal daar reden we van het ene langzame oplaadpunt naar het andere om genoeg stroom in de batterij te houden. Tegen de tijd dat we terug naar huis vertrekken, is de batterij nog maar half opgeladen. Daardoor verliep de terugreis identiek aan de heenreis. 





We herbeginnen! 

Een eerste stop van 49 minuten in hetzelfde Ionity laadstation maakt het mogelijk de batterij op te laden van 20 tot 90%. Aan de Eurotunnel, een tweede oplaadbeurt van 35 minuten, terwijl we op onze trein wachten, het laadniveau gaat van 62% naar 92%, genoeg om rustig naar huis te rijden. Nu ja... niet zo rustig. 





De laatste 226 km, waarin de snelheid schommelde tussen 110 en 130 km/u deden het laadniveau van de batterij terugvallen van 92% en 391 km rijbereik tot 16% en nog slechts een beperkte 54 km! Hoge snelheden hebben een enorme invloed op het verbruik...

Wat kost het? 

Met een elektrische auto door de Eurotunnel gaan is praktisch, want de oplaadpunten bij de ingang aan beide kanten van het Kanaal zijn gratis! Dat is één kostenpost waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Wat onze Ionity laadsessies op het grondgebied van Her Royal Highness betreft, die worden gefactureerd aan 0,69 GBP/ kWh zonder abonnement, of 0,83 €/ kWh, en 0,35 GBP/ kWh met abonnement, 0,42 €/ kWh. Licht hoger dan in België. Terwijl onze reis naar Frankfurt ons niet meer kostte dan het ons gekost zou hebben met een auto met verbrandingsmotor, valt de reis naar Oxford nog goedkoper uit dankzij enkele gratis laadbeurten. 

Wat hebben we geleerd?





Nogmaals, de ligging van de snelle stations op je route kennen is een echte troef, maar je moet ook naar de situatie op je bestemming bekijken! De omgeving van Oxford heeft een ernstig tekort aan laadpalen met een capaciteit van meer dan 50kW en de weinige palen accepteerden niet allemaal onze laadbadge... Wat we op een pijnlijke manier moesten vaststellen.


In een elektrische auto kan je beter geen haast hebben. Tijdens het hele Engelse deel van de reis, waar de maximumsnelheid 110 km/u is, verbruikte de ID.4 gemiddeld slechts 18.1 kWh/100 km! Eenmaal in Frankrijk en België, waar de snelheden op de autowegen hoger liggen, verbruikte ons vervoer 22 kWh/100 km op de heenweg en 24 kWh/100 km op de terugweg!





En eigenlijk heeft je tijd nemen een aantal voordelen. Er wordt gemiddeld om de twee uur gestopt, zodat de inzittenden, en in ons geval de hond, even de benen kunnen strekken. Combineer deze pauzes met de stilte van de elektrische auto en de reis wordt bijna ontspannend, vooral wanneer je met zo veel in de auto zit!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km