Reportage: 1.200 km met de Volkswagen ID.4

We hebben een reis achter de rug van Oxford naar Nijvel en weer terug aan het stuur van de Volkswagen ID.4. Een trip van zo’n 1.200 km. Zwaar beladen en goed opgeladen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 januari 2022
  • Elektrisch
  • 24.518 weergaven

Door lange afstanden af te leggen met elektrische auto’s leren we veel over het gebruik van dit soort voertuigen. Vaak leggen we die afstanden af in goede omstandigheden. Maar lange afstanden betekenen vaak ook vakantie, met een auto vol bagage. Dit keer proberen we dus niet op de luchthaven te geraken voor een test, maar nemen we 4 mensen, een hond en alle nodige bagage mee richting Oxford!

Helemaal volgeladen

Bij de start van onze reis, was de ID4 helemaal vol: de batterij gaf 100% en 421 km rijbereik aan, maar ook de koffer zat goed vol! Tijd voor de eerste 220 kilometer richting Eurotunnel. Eens ter plaatse, was het weer al helemaal op zijn Brits, en drong een eerste laadbeurt zich op. De Duitser heeft nog maar 124 km rijbereik over. Een stevige daling in vergelijking met de eerder getoonde waarden. 

Er is nog werk aan de winkel





Gelukkig kunnen we laden aan 50 kW, maar jammer genoeg zijn er maar 3 plaatsen… terwijl er aan de overkant van de straat een heel leger Tesla Superchargers staat. De Amerikaanse autobouwer lijkt een grote voorsprong te hebben op dit vlak. Een half uurtje later, de tijd om de nodige paperassen in te vullen om de grens over te steken in post-Brexit coronatijden, en de auto toont terug een autonomie van 220 km. De trein op!

Beperkingen die hun effect niet missen

Aan de andere kant van het Kanaal is de limiet van 70 MPH op de snelweg, of 110 km/u, natuurlijk goed voor het rijbereik. Na 120 km komt de ID.4 met nog 130 km rijbereik over aan bij het Ionity laadstation in Cobham. Niet slecht. En deze keer waren het de inzittenden die een langere stop nodig hadden, bijna een uur! De hond uitlaten, een kop koffie en een sanitaire pitstop, en de auto is weer helemaal opgeladen voor de resterende 106 km.





Bij aankomst, geen laadpaal... 

In tegenstelling tot onze vorige reis konden we bij aankomst nergens laden. Het Engelse snellaadnetwerk is duidelijk niet zo ontwikkeld als hier. Eenmaal daar reden we van het ene langzame oplaadpunt naar het andere om genoeg stroom in de batterij te houden. Tegen de tijd dat we terug naar huis vertrekken, is de batterij nog maar half opgeladen. Daardoor verliep de terugreis identiek aan de heenreis. 





We herbeginnen! 

Een eerste stop van 49 minuten in hetzelfde Ionity laadstation maakt het mogelijk de batterij op te laden van 20 tot 90%. Aan de Eurotunnel, een tweede oplaadbeurt van 35 minuten, terwijl we op onze trein wachten, het laadniveau gaat van 62% naar 92%, genoeg om rustig naar huis te rijden. Nu ja... niet zo rustig. 





De laatste 226 km, waarin de snelheid schommelde tussen 110 en 130 km/u deden het laadniveau van de batterij terugvallen van 92% en 391 km rijbereik tot 16% en nog slechts een beperkte 54 km! Hoge snelheden hebben een enorme invloed op het verbruik...

Wat kost het? 

Met een elektrische auto door de Eurotunnel gaan is praktisch, want de oplaadpunten bij de ingang aan beide kanten van het Kanaal zijn gratis! Dat is één kostenpost waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Wat onze Ionity laadsessies op het grondgebied van Her Royal Highness betreft, die worden gefactureerd aan 0,69 GBP/ kWh zonder abonnement, of 0,83 €/ kWh, en 0,35 GBP/ kWh met abonnement, 0,42 €/ kWh. Licht hoger dan in België. Terwijl onze reis naar Frankfurt ons niet meer kostte dan het ons gekost zou hebben met een auto met verbrandingsmotor, valt de reis naar Oxford nog goedkoper uit dankzij enkele gratis laadbeurten. 

Wat hebben we geleerd?





Nogmaals, de ligging van de snelle stations op je route kennen is een echte troef, maar je moet ook naar de situatie op je bestemming bekijken! De omgeving van Oxford heeft een ernstig tekort aan laadpalen met een capaciteit van meer dan 50kW en de weinige palen accepteerden niet allemaal onze laadbadge... Wat we op een pijnlijke manier moesten vaststellen.


In een elektrische auto kan je beter geen haast hebben. Tijdens het hele Engelse deel van de reis, waar de maximumsnelheid 110 km/u is, verbruikte de ID.4 gemiddeld slechts 18.1 kWh/100 km! Eenmaal in Frankrijk en België, waar de snelheden op de autowegen hoger liggen, verbruikte ons vervoer 22 kWh/100 km op de heenweg en 24 kWh/100 km op de terugweg!





En eigenlijk heeft je tijd nemen een aantal voordelen. Er wordt gemiddeld om de twee uur gestopt, zodat de inzittenden, en in ons geval de hond, even de benen kunnen strekken. Combineer deze pauzes met de stilte van de elektrische auto en de reis wordt bijna ontspannend, vooral wanneer je met zo veel in de auto zit!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km