Reportage: 1.200 km met de Volkswagen ID.4

We hebben een reis achter de rug van Oxford naar Nijvel en weer terug aan het stuur van de Volkswagen ID.4. Een trip van zo’n 1.200 km. Zwaar beladen en goed opgeladen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 januari 2022
  • Elektrisch
  • 26.136 weergaven

Door lange afstanden af te leggen met elektrische auto’s leren we veel over het gebruik van dit soort voertuigen. Vaak leggen we die afstanden af in goede omstandigheden. Maar lange afstanden betekenen vaak ook vakantie, met een auto vol bagage. Dit keer proberen we dus niet op de luchthaven te geraken voor een test, maar nemen we 4 mensen, een hond en alle nodige bagage mee richting Oxford!

Helemaal volgeladen

Bij de start van onze reis, was de ID4 helemaal vol: de batterij gaf 100% en 421 km rijbereik aan, maar ook de koffer zat goed vol! Tijd voor de eerste 220 kilometer richting Eurotunnel. Eens ter plaatse, was het weer al helemaal op zijn Brits, en drong een eerste laadbeurt zich op. De Duitser heeft nog maar 124 km rijbereik over. Een stevige daling in vergelijking met de eerder getoonde waarden. 

Er is nog werk aan de winkel





Gelukkig kunnen we laden aan 50 kW, maar jammer genoeg zijn er maar 3 plaatsen… terwijl er aan de overkant van de straat een heel leger Tesla Superchargers staat. De Amerikaanse autobouwer lijkt een grote voorsprong te hebben op dit vlak. Een half uurtje later, de tijd om de nodige paperassen in te vullen om de grens over te steken in post-Brexit coronatijden, en de auto toont terug een autonomie van 220 km. De trein op!

Beperkingen die hun effect niet missen

Aan de andere kant van het Kanaal is de limiet van 70 MPH op de snelweg, of 110 km/u, natuurlijk goed voor het rijbereik. Na 120 km komt de ID.4 met nog 130 km rijbereik over aan bij het Ionity laadstation in Cobham. Niet slecht. En deze keer waren het de inzittenden die een langere stop nodig hadden, bijna een uur! De hond uitlaten, een kop koffie en een sanitaire pitstop, en de auto is weer helemaal opgeladen voor de resterende 106 km.





Bij aankomst, geen laadpaal... 

In tegenstelling tot onze vorige reis konden we bij aankomst nergens laden. Het Engelse snellaadnetwerk is duidelijk niet zo ontwikkeld als hier. Eenmaal daar reden we van het ene langzame oplaadpunt naar het andere om genoeg stroom in de batterij te houden. Tegen de tijd dat we terug naar huis vertrekken, is de batterij nog maar half opgeladen. Daardoor verliep de terugreis identiek aan de heenreis. 





We herbeginnen! 

Een eerste stop van 49 minuten in hetzelfde Ionity laadstation maakt het mogelijk de batterij op te laden van 20 tot 90%. Aan de Eurotunnel, een tweede oplaadbeurt van 35 minuten, terwijl we op onze trein wachten, het laadniveau gaat van 62% naar 92%, genoeg om rustig naar huis te rijden. Nu ja... niet zo rustig. 





De laatste 226 km, waarin de snelheid schommelde tussen 110 en 130 km/u deden het laadniveau van de batterij terugvallen van 92% en 391 km rijbereik tot 16% en nog slechts een beperkte 54 km! Hoge snelheden hebben een enorme invloed op het verbruik...

Wat kost het? 

Met een elektrische auto door de Eurotunnel gaan is praktisch, want de oplaadpunten bij de ingang aan beide kanten van het Kanaal zijn gratis! Dat is één kostenpost waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Wat onze Ionity laadsessies op het grondgebied van Her Royal Highness betreft, die worden gefactureerd aan 0,69 GBP/ kWh zonder abonnement, of 0,83 €/ kWh, en 0,35 GBP/ kWh met abonnement, 0,42 €/ kWh. Licht hoger dan in België. Terwijl onze reis naar Frankfurt ons niet meer kostte dan het ons gekost zou hebben met een auto met verbrandingsmotor, valt de reis naar Oxford nog goedkoper uit dankzij enkele gratis laadbeurten. 

Wat hebben we geleerd?





Nogmaals, de ligging van de snelle stations op je route kennen is een echte troef, maar je moet ook naar de situatie op je bestemming bekijken! De omgeving van Oxford heeft een ernstig tekort aan laadpalen met een capaciteit van meer dan 50kW en de weinige palen accepteerden niet allemaal onze laadbadge... Wat we op een pijnlijke manier moesten vaststellen.


In een elektrische auto kan je beter geen haast hebben. Tijdens het hele Engelse deel van de reis, waar de maximumsnelheid 110 km/u is, verbruikte de ID.4 gemiddeld slechts 18.1 kWh/100 km! Eenmaal in Frankrijk en België, waar de snelheden op de autowegen hoger liggen, verbruikte ons vervoer 22 kWh/100 km op de heenweg en 24 kWh/100 km op de terugweg!





En eigenlijk heeft je tijd nemen een aantal voordelen. Er wordt gemiddeld om de twee uur gestopt, zodat de inzittenden, en in ons geval de hond, even de benen kunnen strekken. Combineer deze pauzes met de stilte van de elektrische auto en de reis wordt bijna ontspannend, vooral wanneer je met zo veel in de auto zit!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Lancia Granturismo, een Zwitsers zakmes dat niemand wilde?

Vergeten concept: Lancia Granturismo, een Zwitsers zakmes dat niemand wilde?

In de jaren ‘50 en ‘60, toen het nog onafhankelijk en op het hoogtepunt van zijn kunnen was, bouwde Lancia enkele van de mooiste GT’s ter wereld… Was het merk in een nostalgische bui toen het deze concept car ontwikkelde?

De Mercedes 190 viert zijn 40ste verjaardag

De Mercedes 190 viert zijn 40ste verjaardag

De ‘Baby Benz’ democratiseerde het Mercedes-gamma bij zijn lancering in 1982.

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

Ook bij Audi betekent ‘Performance’ meer vermogen, en dat zorgt bij de RS 6 en RS 7 voor nog eens 30 pk en 50 Nm koppel extra!

Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Binnen 5 jaar wil de Chinees-Zweedse autobouwer sommige van zijn modellen op het Oude Continent bouwen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km