Reportage: daktenten, modern nomadisme!

Zin in avontuur? Dan is een daktent een oplossing die je misschien wel zal liggen. Wij hebben de formule voor je uitgetest.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 mei 2022
  • Divers

Als meer betaalbare en compacte alternatieven voor grote campers kennen ingerichte compacte bestelwagens zoals de Volkswagen California een groeiend succes. Een segment dat trouwens nog uitgebreid zal worden (met onder andere een aanbod bij Dacia en Hyundai). Maar dé trend van het moment bij liefhebbers van avontuur is de daktent! Een tent die je op de dakdragers van je auto bevestigt en die makkelijk open te plooien is wanneer je op je kampeerplek aankomt.

Hard of soepel?

Er zijn twee grote stromingen bij de daktenten: die met een harde schaal en die met een zachte buitenkant. Soft-shell tenten bieden over het algemeen plaats aan meer personen (opengeplooid steken ze uit voorbij het dak van het voertuig), zijn soms uitgerust met een luifel en zijn over het algemeen betaalbaarder. Hard-shells kunnen in een oogwenk worden opgeklapt, zodat ze ideaal zijn voor 'overlanding' (safari-achtige avontuurlijke vakanties). En omdat ze niet over het voertuig hangen, kunnen ze ook in krappe omgevingen gebruikt worden.

Niet te zwaar?

Voordat je een daktent bestelt, moet je nagaan wat het maximumgewicht is dat op de dakdrager van je auto is toegestaan. Dat is meestal ongeveer 75 kg voor een gewone personenwagen. Maar wees gerust: dat is het maximumgewicht in dynamische rijomstandigheden (remmen, bochten nemen, enz.). Om veiligheidsredenen mag de daktent tijdens het rijden dit gewicht niet overschrijden. Maar als de auto geparkeerd staat, kan je natuurlijk meer in de tent 'laden'. De daktent die we voor deze reportage gebruiken (een groot model) weegt 72 kg, dus je zal hulp nodig hebben om hem op je voertuig te monteren...


Heel makkelijk!

Maar daarna hoef je niet meer sterk of erg handig te zijn: het uitvouwen van een hard-shell daktent, zoals die waarover wij beschikten, is kinderspel. Je maakt simpelweg drie clips los, steekt de slinger erin en de tent staat in enkele ogenblikken recht. De ladder, die binnen in de schelp van de daktent bewaard wordt, wordt dan aan de zijkant van de tent bevestigd. Makkelijker kan niet. En je hoeft geen spanbanden vast te maken om de tent op zijn plaats te houden, hij zit perfect vast aan de dakrails. Vijf minuten nadat je je plek voor de nacht gevonden hebt, kan je al denken aan het aperitief! Magisch, niet?


Het opvouwen van de tent is nauwelijks ingewikkelder. Je doet gewoon het tegenovergestelde van bij het opzetten. Je moet er alleen voor zorgen dat het canvas niet onder de schelp blijft steken wanneer je die sluit.

Hoeveel kost het?

In ons geval is het een Subaru ‘branded’ tent, gemaakt door specialist ter zake Autohome (type Airtop), die op het dak van onze Forester gemonteerd is. Een tent die door de Japanse fabrikant rechtstreeks als accessoire wordt aangeboden. Maar natuurlijk zijn daktenten ook te vinden bij andere handelaars of online winkels. De prijzen variëren sterk, afhankelijk van de gewenste kenmerken, maar je moet grofweg rekenen op een bedrag tussen de € 1.500 en € 3.000 voor een soft-shell tent en tussen de € 2.500 en € 4.000 voor een tent met harde schaal.


Onmiskenbare voordelen

Een stevig budget dus. Toch biedt het gebruik van deze oplossing verschillende voordelen ten opzichte van een gewone tent. Behalve de snelheid van het opzetten en het feit dat hij niet te veel plaats inneemt in de koffer, is een daktent ook erg comfortabel in het gebruik. Je bent geïsoleerd van de grond (dus je kan bijvoorbeeld zelfs in hoog gras opstellen!) en beter beschermd tegen slecht weer (regen, modder of zelfs sneeuw voor de dappersten onder jullie...) en tegen insecten en dieren. Als je een goede plek vindt, is het uitzicht uit de zijramen meestal ook beter dan van op de grond.


Bovendien kan je, als je je daktent op een SUV of terreinwagen zet, ook op meer afgelegen plekken geraken dan met een gewone camper.

Comfortabel beddengoed

De meeste daktenten zijn ook uitgerust met een 'echte' matras. Die is veel comfortabeler dan een camping- of luchtbed. Bovendien wordt in dit geval de matras op een volkomen vlakke ondergrond gelegd. Het is moeilijk om een terrein te vinden dat helemaal vrij is van gaten, bulten, wortels of stenen om een gewone tent op te zetten als je in het wild kampeert. Door wiggen onder de wielen te gebruiken (of zelfs de hellingmeter van je auto als die ermee uitgerust is, zoals bij onze Subaru Forester het geval was!) kan je bovendien een bijna horizontale staanplaats maken, zelfs op een schuin aflopende ondergrond. Dat is ingewikkelder met een gewone tent...


Je ‘kamer’ kan ook gewoon blijven zoals hij is wanneer je van de ene stopplaats naar de andere verhuist. Je kan je kussens (als ze niet te dik zijn) en beddengoed tijdens de reis laten liggen. Ook dat is voor moderne nomaden heel praktisch!

 

Zie je een daktent wel zitten?

Overtuigd door de voordelen van een daktent? Ontdek dan hier het online aanbod van onze partner Bol.com:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km