Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Ford heeft ons uitgenodigd voor een sympathiek klein evenement op zijn site in Lommel. Op het menu stonden een competitie tussen journalisten en gamespecialisten, veel verbrand rubber en Fords van alle slag.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juli 2021
  • Divers

Had je al gehoord van Team Fordzilla? Op grote Europese markten zoals Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk heeft Ford een team van simracers samengesteld om de kleuren van het merk te verdedigen in de wereld van de virtuele autosport. Omdat de Benelux een te kleine markt vormt voor een eigen Fordzilla-team hadden de PR-afdelingen beslist om een klein evenementje op poten te zetten om het groeiende belang van deze sporttak bij ons in de verf te zetten. Bovendien kregen de populairste gamers van de Benelux tegelijk de kans om in het echt te proeven van het plezier dat de modellen van Ford Performance geven.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Daarom had Ford ons uitgenodigd naar het immense speelterrein van de Lommel Proving Ground, die als ontwikkelingsbasis dient voor de sportieve modellen in Europa.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Simracers tegen journalisten

Ford Belux en Ford Nederland hadden een kleine competitie in elkaar gebokst om Belgische en Nederlandse gamers te confronteren met autojournalisten. Concreet waren er vier teams met elk vier leden: 4 journalisten van de Belgische gespecialiseerde pers, 4 van hun Nederlandse collega’s, 4 Belgische simracers en 4 Nederlandse gamers.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Wij van VROOM.be konden natuurlijk niet weerstaan aan de lokroep van een “wedstrijdje onder grote kinderen”. Zeker niet omdat dit betekende dat we in een veilig kader maximaal zouden kunnen genieten van de sportwagens van Ford, die zo worden gesmaakt om hun dynamische rijgedrag.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Sterke concurrentie

Wanneer we voor het begin van de wedstrijd aankomen, proberen we onze concurrentie in te schatten. Vooral dan bij de simracers, die we eerlijk gezegd niet echt kennen. Wanneer een Nederlandse gamer komt aanwandelen met zijn gepersonaliseerde helm onder de arm, laat dat weinig goeds vermoeden voor het klassement van de journalisten… Een goede simracer zijn betekent nochtans niet automatisch dat je er ook iets van bakt ‘in het echte leven’. Bij de Belgische gamers maken we kennis met een heel divers staal, van iemand die nog maar pas echt heeft leren rijden tot een ‘echte’ racer die pas onlangs de virtuele autosport heeft leren kennen als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Voor elk wat wils

Daarna maken we kennis met de proeven die Ford heeft bedacht om de vier teams te laten kampen. Sommige hadden we verwacht, zoals de slalom met de Puma ST of de donuts die je moet draaien met de Ford Mustang, maar andere verrassen ons…

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Zoals die waarbij we een bochtig parcours tussen kegels moeten afleggen in een Ka+ uitgerust met een… omgekeerde besturing – die dus naar links gaat wanneer je naar rechts stuurt en omgekeerd. Of een achteruitrijrace met een aanhangwagen. En dan is er nog de uitdaging waarbij we een zo indrukwekkend mogelijk drift à la Ken Block moeten uitvoeren aan het stuur van een 400 pk sterke… Transit-bestelwagen.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Het zit hem in de details

In de praktijk werden de scores afhankelijk van de proef ofwel subjectief gegeven door de instructeurs van Lommel, of wel objectief door de chronometer of door de strafpunten die we hebben opgelopen voor het aanrijden van een kegel.

In totaal bestond deze toffe dag uit 8 tests:

1. Driften op een rotonde met een Mustang Mach 1

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

2. Rijden met een Ka+ met omgekeerd stuur

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

3. Car control met een Skid Car

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

4. Gymkhana met Puma ST

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

5. Maneuvreren met een aanhanger in de Ranger Raptor

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

6. Driften met een Transit van 400 pk

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

7. Virtuele ronde op het Circuit van Francorchamps in een Ford GT

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

8. Evaluatie van techniek en coördinatie op de befaamde piste 7 van Lommel

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

And the winner is…

Uiteraard is deelnemen belangrijke dan winnen. En het is nog beter als je je daarbij amuseert. Dat was absoluut het geval tijdens dit ‘ontspannen’ dagje. Maar elke wedstrijd heeft een winnaar nodig.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Welk team ging dus met de overwinning aan de haal? We laten de organisatie aan het woord: “Het eindresultaat laat geen ruimte voor twijfel. Het klassement per team is gewonnen door de zeer complementaire ploeg van de Belgische journalisten, die in elke beproeving bovengemiddeld wisten te scoren. Het individuele klassement gaat naar een van de Belgische simracers, die de hele dag heel regelmatig heeft gepresteerd, nooit grote fouten heeft gemaakt en mooie prestaties heeft genoteerd.”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km

Benzine, Automaat

€ 54.950
20.256 km

Benzine, Automaat

€ 50.950
8.381 km