Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Ford heeft ons uitgenodigd voor een sympathiek klein evenement op zijn site in Lommel. Op het menu stonden een competitie tussen journalisten en gamespecialisten, veel verbrand rubber en Fords van alle slag.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juli 2021
  • Divers
  • 481 weergaven

Had je al gehoord van Team Fordzilla? Op grote Europese markten zoals Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk heeft Ford een team van simracers samengesteld om de kleuren van het merk te verdedigen in de wereld van de virtuele autosport. Omdat de Benelux een te kleine markt vormt voor een eigen Fordzilla-team hadden de PR-afdelingen beslist om een klein evenementje op poten te zetten om het groeiende belang van deze sporttak bij ons in de verf te zetten. Bovendien kregen de populairste gamers van de Benelux tegelijk de kans om in het echt te proeven van het plezier dat de modellen van Ford Performance geven.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Daarom had Ford ons uitgenodigd naar het immense speelterrein van de Lommel Proving Ground, die als ontwikkelingsbasis dient voor de sportieve modellen in Europa.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Simracers tegen journalisten

Ford Belux en Ford Nederland hadden een kleine competitie in elkaar gebokst om Belgische en Nederlandse gamers te confronteren met autojournalisten. Concreet waren er vier teams met elk vier leden: 4 journalisten van de Belgische gespecialiseerde pers, 4 van hun Nederlandse collega’s, 4 Belgische simracers en 4 Nederlandse gamers.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Wij van VROOM.be konden natuurlijk niet weerstaan aan de lokroep van een “wedstrijdje onder grote kinderen”. Zeker niet omdat dit betekende dat we in een veilig kader maximaal zouden kunnen genieten van de sportwagens van Ford, die zo worden gesmaakt om hun dynamische rijgedrag.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Sterke concurrentie

Wanneer we voor het begin van de wedstrijd aankomen, proberen we onze concurrentie in te schatten. Vooral dan bij de simracers, die we eerlijk gezegd niet echt kennen. Wanneer een Nederlandse gamer komt aanwandelen met zijn gepersonaliseerde helm onder de arm, laat dat weinig goeds vermoeden voor het klassement van de journalisten… Een goede simracer zijn betekent nochtans niet automatisch dat je er ook iets van bakt ‘in het echte leven’. Bij de Belgische gamers maken we kennis met een heel divers staal, van iemand die nog maar pas echt heeft leren rijden tot een ‘echte’ racer die pas onlangs de virtuele autosport heeft leren kennen als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Voor elk wat wils

Daarna maken we kennis met de proeven die Ford heeft bedacht om de vier teams te laten kampen. Sommige hadden we verwacht, zoals de slalom met de Puma ST of de donuts die je moet draaien met de Ford Mustang, maar andere verrassen ons…

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Zoals die waarbij we een bochtig parcours tussen kegels moeten afleggen in een Ka+ uitgerust met een… omgekeerde besturing – die dus naar links gaat wanneer je naar rechts stuurt en omgekeerd. Of een achteruitrijrace met een aanhangwagen. En dan is er nog de uitdaging waarbij we een zo indrukwekkend mogelijk drift à la Ken Block moeten uitvoeren aan het stuur van een 400 pk sterke… Transit-bestelwagen.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Het zit hem in de details

In de praktijk werden de scores afhankelijk van de proef ofwel subjectief gegeven door de instructeurs van Lommel, of wel objectief door de chronometer of door de strafpunten die we hebben opgelopen voor het aanrijden van een kegel.

In totaal bestond deze toffe dag uit 8 tests:

1. Driften op een rotonde met een Mustang Mach 1

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

2. Rijden met een Ka+ met omgekeerd stuur

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

3. Car control met een Skid Car

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

4. Gymkhana met Puma ST

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

5. Maneuvreren met een aanhanger in de Ranger Raptor

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

6. Driften met een Transit van 400 pk

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”
Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

7. Virtuele ronde op het Circuit van Francorchamps in een Ford GT

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

8. Evaluatie van techniek en coördinatie op de befaamde piste 7 van Lommel

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

And the winner is…

Uiteraard is deelnemen belangrijke dan winnen. En het is nog beter als je je daarbij amuseert. Dat was absoluut het geval tijdens dit ‘ontspannen’ dagje. Maar elke wedstrijd heeft een winnaar nodig.

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Welk team ging dus met de overwinning aan de haal? We laten de organisatie aan het woord: “Het eindresultaat laat geen ruimte voor twijfel. Het klassement per team is gewonnen door de zeer complementaire ploeg van de Belgische journalisten, die in elke beproeving bovengemiddeld wisten te scoren. Het individuele klassement gaat naar een van de Belgische simracers, die de hele dag heel regelmatig heeft gepresteerd, nooit grote fouten heeft gemaakt en mooie prestaties heeft genoteerd.”

Reportage: Ford Performance, “Simracing vs real life”

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Kopers van de enkel in Noord-Amerika aangeboden Ford F-150 Lightning moeten een contract ondertekenen dat ze hun elektrische pick-up niet binnen het jaar doorverkopen. Ford wil op die manier speculatie en absurd hoge tweedehandsprijzen vermijden.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Andere

€ 21.998
2022

Diesel, Automaat

€ 31.500
2021
20 km
€ 39.950
3 km

Benzine, Manueel

€ 19.900
2020
24 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 25.900
2019
14.000 km

Benzine, Manueel

€ 187.750
2018
11.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.490
2015
74.500 km

Diesel, Manueel

€ 10.998
2017
84.871 km