Reportage: Mercedes EQS, meer dan 600 km op één batterijlading?

De autobouwer met de ster kondigt aan dat het mogelijk is om 729 km af te leggen met de 450+ versie in deze reportage. Dat wilden we toch zelf checken...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 18 januari 2022
  • Elektrisch
  • 10.508 weergaven

Onze bolide vandaag is de Mercedes EQS 450+, waarvan het rijbereik schommelt tussen de 631 en 729 km. Onze missie is om te checken of het echt mogelijk is om meer dan 600 km af te leggen zonder ionen bij te moeten laden in de batterij. Om dat te doen, zetten we koers naar de kust, met vertrek van aan de Total snellaadpaal op de snelwegparking in Nijvel. Voor 100% opgeladen toont de berline een rijbereik van 662 km voor hij terug geladen moet worden. Op naar de kust!






Rijdend paleis

Voor dit eerste gedeelte van ons traject nemen we de snelweg, waarr de EQS uitblinkt! Wat zit je goed in deze stille, luxueuze cocon, kijkend naar het gigantische drievoudige scherm met een breedt van 141 cm! Met de cruise control ingeschakeld tikken de kilometers weg met een ongezien gemak, misschien met iets teveel gemak trouwens… de kilometers van de autonomie tikken iets sneller weg dan de kilometers op de navigatie!






Gulziger dan verwacht

En zo komen we aan bij onze eerste stop. Na 159 km, waarbij we gemiddeld 22,2 kWh/100 km verbruikten, zit er nog 67% en 405 km autonomie in de batterij. We zullen inventiever moeten zijn om verder dan 600 km te komen zonder op te laden... We trekken weer op pad, maar deze keer niet via de snelwegen!










Vergeet de snelweg

Het is geen verrassing dat onze bolide even stil en comfortabel is op de hoofd- en andere kleine wegen. Enkel het landschap verandert, wat niet onaangenaam is. Na in totaal iets meer dan 400 km rijden we langs Brussel, maar de EQS geeft nog minder dan 100 km rijbereik aan... We beslissen om te gaan voor het FastNed laadstation in Everberg om niet het risico te lopen om leeg te rijden. Everberg is nog ongeveer 50 km rijden en we vermijden nog steeds de snelweg om er te geraken.






Dag schildpad!

De laatste kilometers duurden op zijn zachtst gezegd een eeuwigheid... Nog enkele tientallen kilometers van onze eindbestemming, toont onze Duitse auto "battery low" en begint het beschikbare vermogen af te nemen. Vervolgens verschijnt er een schildpad op het scherm die ons weinig vertrouwen inboezemt, we hebben nog minder dan 5% over en we zijn er nog steeds niet... Aan 80 km/u over het kleine stukje snelweg dat nodig is om het laadstation te bereiken, halen we onze bestemming. Hallelujah! Nog maar 1 % batterijniveau over en amper 4 km rijbereik!





Toch een hele prestatie...

In het totaal reden we 451 km om de batterij van 100 naar 1% te brengen. OK, we halen de beloofde 600 tot 700 km autonomie niet, maar vergeet niet dat de buitentemperatuur tijdens onze reis amper hoger was dan 0 °C. En we weten dat elektrische auto's niet van lage temperaturen houden... Bovendien reden we niet veel in een stedelijke omgeving, een omgeving waar elektrische auto's wel van houden, omdat ze er vaak kunnen regenereren tijdens het remmen.





Een grote mus

Maar uiteindelijk maakt het niet uit waar we reden, want de EQS verbruikte gemiddeld amper meer dan 22 kWh/100 km. Dat is iets meer dan Mercedes beweert, maar minder dan wat we haalden met de Ford Mustang Mach-E of een Volkswagen ID.4 tijdens vergelijkbare ritten! Met beide SUV's reisden we in warmere temperaturen en ze wegen bijna 400 kg minder! Een mussendorst dus.

Uiteindelijk kwamen we met de Amerikaan en de Duitser uit Wolfsburg in de buurt van de 300 km voor het batterijniveau in het rood ging. In de EQS haalden we moeiteloos 400 km. De 107,8 kWh batterij maakt dus een groot verschil. En dan is er nog het opladen...





Het laden

200 kW is de theoretische maximumpiek die de EQS kan halen bij het laden. Gelukkig kan de laadpaal op onze eindbestemming tot 300 kW leveren! En de cijfers zijn indrukwekkend: al na 5 minuten geeft de boordcomputer 14% aan bij een constant laadvermogen van 138 kW. 10 minuten later zitten we op 36% voor een bereik van ruim 200 km. Het zou ons minder dan een uur gekost hebben om de EQS volledig opnieuw op te laden, wat precies de door Mercedes geschatte tijd is.






Tot binnenkort?

Is 600 km in EQS zonder te hoeven laden echt mogelijk? Dat konden we helaas niet verifiëren, maar dat weerhoudt de Duitse auto er niet van de meeste van zijn beloften na te komen, vooral op het vlak van laden. Nu moeten we het alleen nog eens proberen bij warmer weer, niet?


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km