Reportage: Tesla Supercharger of FastNed?

VROOM.be is nog eens gaan laden bij Tesla, ook nu zonder Tesla! In dit geval deden we dat aan een Supercharger met een laadvermogen tot 250 kW. Kan Tesla daarmee concurreren met FastNed?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 juni 2022
  • Divers

Tesla opent progressief zijn netwerk van Superchargers voor auto’s van alle merken, zelfs in België! Jammer genoeg voor ons konden we op het moment van deze test enkel nog maar naar Frankrijk om te laden bij Tesla zonder Tesla. Voor de afwisseling reden we dan maar naar het laadstation in Nancy, die een laadvermogen tot 250 kW kan leveren!

Geen plaatsgebrek!

Eenmaal in Nancy aangekomen is de Supercharger niet zo makkelijk te vinden. En niet voor niets, hij ligt niet vlak aan de snelweg. Gelukkig belanden we na een paar rondjes op een rotonde op de enorme parkeerplaats van een hypermarkt, waar 28 supersnelle oplaadstations op ons stonden te wachten. 28! Nee, het is geen typfout, er zijn 28 laadplekken, die allemaal open staan voor elektrische auto's van alle merken en 250 kW kunnen leveren. Indrukwekkend! Er was zoveel plaats toen we aankwamen dat we niet wisten waar te parkeren...

Het gaat snel

Zoals we al ondervonden hebben, is opladen bij Tesla gemakkelijk. Je opent de applicatie, kiest je terminal, een laatste klik om te beginnen met laden en weg ben je! Maar deze keer zijn de palen recenter en krachtiger! Onze test-iX slikt geen 250 kW, maar een "beperkt" maximaal laadvermogen van 195 kW. Zodra de stekker in het stopcontact zit, is hij klaar voor gebruik! En de indrukwekkende snelheid nam alleen af aan het eind van de laadbeurt, maar daalde nooit onder de 100 kWh. In slechts 21 minuten gingen we van 14 naar 60 %, een winst van 51 kWh met een gemiddeld vermogen van 150 kWh.  De enorme batterij van de iX kan immers meer dan 100 kWh slikken! Met andere woorden: het gaat (heel) snel.





Een veel betere locatie

Onze laatste stop bij Tesla was aan een niet zo gastvrij hotel, maar deze keer staan we naast een hypermarkt met een winkelcentrum, waar je kan eten en zelfs naar het toilet kan gaan. De 20 minuten die voorbijgingen hebben we dus niet eens gemerkt. Deze afrit van de snelweg was de omzwervingen meer dan waard!

We zijn niet alleen...

We zijn duidelijk niet de enigen die deze voor iedereen toegankelijke lader op prijs stellen. Twee andere "niet-Tesla's" plugden in tijdens dat we aan het laden waren. Even waren de aanwezige Tesla's zelfs in de minderheid. Zoiets hadden we nog nooit gezien.

De Nederlandse tegenstander

Ook nu vonden we op onze terugreis geen FastNed laadstation. Maar we wilden toch nagaan of het Nederlandse netwerk kon concurreren met het Amerikaanse. Daarom namen we de E19 richting Antwerpen. Hier werd ons 300 kW beloofd!





Geen piek, maar wat een consistentie! 

In tegenstelling tot Tesla, en ook al hadden we de bestemming in de GPS ingevoerd zodat de auto voorbereid kon worden op een flinke boost, klom het laadvermogen bij het inpluggen slechts tot 149 kW. Teleurstellend... maar het wordt snel vergeten want dit vermogen bleef constant gedurende de hele laadbeurt. We hebben dan wel geen piek gezien zoals bij Tesla, maar het resultaat is hetzelfde met een gemiddelde van ongeveer 150 kW. Dit gaat ook snel! FastNed heeft dus een passende naam... FastNed heeft een vaste prijs van € 0,69 per kWh in normale omstandigheden en € 0,45 voor abonnees die € 11,99 per maand neertellen. Bij Tesla variëren de prijzen enigszins in de tijd, maar ook naargelang het station. Bij het afrekenen betaalden we €  0,69 per kWh of € 0,51 met het abonnement van € 12,99 per maand. Tesla is dus licht duurder.





Verloren...

We hoefden niet te zoeken om de FastNed stations te vinden, ze staan vlak aan de snelweg en duidelijk aangegeven. Anderzijds is er maar plaats voor 4 auto's... Een groot verschil met de 28 plaatsen van de Amerikaanse autobouwer. 28! We kunnen het nog steeds niet geloven... De Nederlandse terminals staan ook een beetje verloren op een volkomen verlaten parkeerterrein! Er is niet eens een toilet in de buurt. Alles wat FastNed te bieden heeft, zijn laadpalen, bankjes en een dak om je tegen de regen te beschermen. Ter plekke gaat de tijd dus traag voorbij tijdens het wachten...

Tot binnenkort?

We merkten het al tijdens onze laatste passage aan de Superchargers van de Amerikaanse autobouwer, we zitten goed bij Tesla! Er zijn veel plekken en het laadvermogen is indrukwekkend. Ook hun ligging is niet willekeurig gekozen, er is meestal genoeg om je bezig te houden. Rest ons nog na te gaan of dit ook in België het geval is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:  

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...

Renault 5 E-Tech: 400 km autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 km autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Lotus onthult een nieuwe supercharger

Lotus onthult een nieuwe supercharger

De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km