Reportage: we testen de routefunctie van Chargemap

We zijn zonder enige voorbereiding begonnen aan een elektrische rit van meer dan 600 km, met enkel Chargemap als ondersteuning. Het resultaat is overtuigend, op een paar details na...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 09 september 2022
  • Elektrisch

Een tijdje geleden stelden we nog een lijst van apps voor die je kon downloaden om zorgelozer te kunnen rijden met een elektrische wagen. In die lijst stond onder andere Chargemap. Naast een lijst van alle laadpalen in de buurt, biedt die app ook een routefunctie voor langere afstanden.

Wat informatie nodig, maar makkelijk in gebruik

Om een deel van een reis in een Mercedes EQE af te leggen, waarover we binnenkort meer zullen vertellen, wilden we Chargemap uittesten. Een route uitstippelen in de app is niet zo simpel als gewoon het adres invoeren in een GPS. Je moet de eindbestemming invoeren, maar ook het precieze model van elektrische wagen, zijn laadniveau bij vertrek en, als je dat wil, de te verkiezen of vermijden laadnetwerken. We gaven de prioriteit aan Ionity, in de eerste plaats om alle functies van de app te testen, maar ook om zeker te zijn dat onze laadpas compatibel was.




Resultaat: na de noodzakelijke info te hebben ingevoerd, geeft Chargemap ons een route... die langs geen enkele Ionity stopt! Laten we hopen dat we nog steeds de verschillende laadbeurten kunnen starten. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de route exporteren naar Google Maps, je smartphone verbinden met de auto en vertrekken. Tot hier toe is het systeem vrij gemakkelijk in gebruik.

Het moest wel gebeuren...

Na 330 km komen we toe bij een eerste 300 kW-lader in Luxemburg. Jammer genoeg, en zoals gevreesd, aanvaardt de laadpaal onze badge niet... En de QR-code waarmee je kan betalen zonder abonnement laat het niet toe de laadbeurt te beginnen. We openen Chargemap dus opnieuw om een andere snellader in de buurt te vinden. Uiteindelijk kunnen we terecht bij een Tesla Supercharger die open is voor de ‘concurrentie’ en die aangeduid werd door Chargemap. Er blijft nog 33% van de batterij over, wat niet slecht is, aangezien de app ons had gezegd dat we nog 28% over zouden hebben bij de vorige lader! Een aangename verrassing, dus. Chargemap beveelt ons aan om 14 minuten te wachten om 31% batterij terug te winnen. Enkele foto’s, een drankje en een broodje later zijn er al 20 minuten voorbij. We verlaten Luxemburg dus met 74% batterijniveau.



Vrij accuraat

200 km later raadt Chargemap ons aan om opnieuw te stoppen, deze keer bij een Allego-lader bij Maastricht. Deze keer hebben we nog 35% over, ofwel een verlies van 39%. Opnieuw beter dan wat de applicatie had voorspeld, met een verwachte daling van 44%. Chargemap raadt een stop van 9 minuten aan om 24% bij te laden. Onze badge werkt deze keer, maar de laadpaal van 150 kW gaat niet sneller dan 75 kW... We moeten dus 20 minuten wachten om 25% bij te tanken, maar dat is de fout van de installatie, niet van de app. We vertrekken nog een laatste keer en komen toe op onze bestemming met nog 40% over in de accu, wat 1% beter is dan de evaluatie van Chargemap.



Een echte hulp

Niet alle elektrische wagens hebben een navigatiesysteem dat automatisch de ideale laadpunten instelt voor een lange reis. En zelfs die die het wel kunnen, doen het niet altijd goed. De routefunctie van Chargemap is praktisch, accuraat en gemakkelijk in gebruik, en bleek tijdens onze reis over het algemeen een goede hulp. Jammer dat hij toch een beetje zijn plan trekt wanneer je je voorkeur geeft voor een laadnetwerk. De app geeft ook niet aan wat de compatibiliteit is met alle RFID-badges en laat niet toe de laadpunten te beperken tot die waar je met een specifiek abonnement terecht kan. Een detail dat zijn belangrijkste concurrent ABPR wél aanbiedt... Binnenkort de test?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km