Retrofit: Waals parlement start het debat

Een aantal parlementsleden wil het ombouwen van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving aanmoedigen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 februari 2021
  • Elektrisch
  • 181 weergaven

Retrofit: Waals parlement start het debat

Vijf Waalse christendemocratische parlementsleden hebben een wetsvoorstel ingediend dat retrofitten eenvoudiger moet maken. Het voorstel van Julien Matagne wil een kader creëren voor het ombouwen van diesel- en benzinewagens naar elektrische voertuigen met een batterij of een brandstofcel. Dat gebeurt via de integratie van een nieuw artikel in de wet van 21 juni 1985 rond de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen.

Retrofitten is vandaag niet expliciet verboden, maar de wettelijke vereisten om zo’n voertuig om te bouwen en gehomologeerd te krijgen voor gebruik op de openbare weg zijn zwaar en duur. Zo moet je toestemming krijgen van de constructeur, omdat de overheid zich baseert op een groen licht van die laatste om zich ervan te vergewissen dat de veiligheid van de wagen gevrijwaard blijft na de transformatie.

Retrofit: Waals parlement start het debat

Technologie met veelbelovend potentieel 

De huidige Waalse minister van mobiliteit staat in elk geval open voor het principe. Het is namelijk niet alleen een van de oplossingen die het Waalse gewest kan helpen bij haar energietransitie, maar ook een veelbelovend ombouwnetwerk dat zou kunnen passen bij het gewestelijke herlanceringsplan. Ondanks het relatieve enthousiasme is het voorstel een initiatief van de cdH, dat in de oppositie zit, met vijf gedeputeerden die de boel door elkaar willen schudden en die de meerderheid willen aanmoedigen om dit perspectief in overweging te nemen.

Retrofit: Waals parlement start het debat

Ze hebben daarvoor inspiratie gehaald bij een Frans ministerieel besluit waardoor de instemming van de constructeur van het voertuig niet langer vereist is voor de transformatie. In Wallonië suggereren Julien Matagne en zijn collega’s om de regelgeving van 21 juni 1985 rond “de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen” aan te passen. Die wet komt voort uit het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 over “de technische voorwaarden waar automobiele voertuigen en hun aanhangwagens aan moeten voldoen”. Het idee van de christendemocraten is om een artikel 1 bis toe te voegen aan de wet van 21 juni 1985 om een wettelijk kader te garanderen voor het retrofitten van een voertuig dat oorspronkelijk een verbrandingsmotor had naar een voertuig dat uitsluitend rijdt op “een vervangingsbrandstof die elektriciteit of waterstof is”.

Het voorstel van de cdH zal het onderwerp vormen van een debat in het Waals parlement, maar niets garandeert dat het wordt aangenomen. Toch is het al een mooie vooruitgang dat het idee aan bod komt, want België loopt op dit vlak serieus achter op de buurlanden.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 2.500
2008
131.665 km

Diesel, Manueel

€ 20.995
2015
128.149 km

Diesel, Manueel

€ 4.400
2010
143.567 km

Diesel, Manueel

€ 13.995
2014
95.505 km