Rifter: de nieuwe “partner” van Peugeot

Een nieuwe naam in de Peugeot-catalogus: Rifter. Deze neef van de nog maar net onthulde Citroën Berlingo en Opel Combo Life vervangt de Partner van weleer.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2018

Peugeot is langzaam maar zeker bezig om zijn catalogus op te waarderen. Daarom lijkt het zijn ludospace niet meer gewoon “Partner” te willen noemen. De nieuwe generatie heet voortaan dus Rifter. Om hem te onderscheiden van de Citroën Berlingo en Opel Combo Life zet de Rifter meer in op avontuur. Een verhoogde bodemvrijheid, duidelijke wielkasten, een contrasterende kleur onder de voor- en achterbumper, zijdelingse beschermstukken, enzovoort. Dankzij de – euh – Peugeot-partner Dangel biedt het Franse merk zelfs echte vierwielaandrijving in de optielijst. Wie wakker ligt van de looks van zijn Rifter, kan kiezen voor de sportief-chique GT Line-afwerking als topversie.

i-Cockpit

Aan boord wordt het verschil met zijn Citroën- en Opel-familie nog duidelijker: de nieuwe Peugeot-ludospace krijgt de i-Cockpit. Dat betekent dus een combinatie van een klein stuur, hoog geplaatste tellers en een 8 duim groot touchscreen. Voor de rest wil de Rifter vooral praktisch zijn, en behoudt hij dus zijdelingse schuifdeuren, een afzonderlijk openende achterruit en individuele zetels. Ook hier zijn er twee lengtes: 4,40 meter en 4,75 meter. In zijn grootste versie is er eventueel plaats voor zeven passagiers.

Motoren

De Rifter begint zijn carrière met twee benzinemotoren: de 1.2 PureTech 110 en de 1.2 PureTech 130. Die laatste kan vanaf 2019 worden gekoppeld aan de nieuwe achttrapsautomaat. Als diesel is de Peugeot er als 1.5 BlueHDi met 75, 100 en 130 pk. De twee eerste versies krijgen alleen een manuele vijfversnellingsbak, de 130 pk-versie een manuele zesbak of achttrapsautomaat. De Rifter wordt volgende maand voorgesteld op het salon van Genève, de commerciële aftrap wordt gegeven in september.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km