EuroNCAP gaat voortaan ook de werking van
elektronische rijhulpsystemen testen. Zo heeft het net de rijhulp voor op de
snelweg (Highway Assist) van tien modellen onder de loep genomen. Daarbij heeft
het organisme rekening gehouden met twee criteria: enerzijds de algemene
efficiëntie van het systeem en het vermogen om met de bestuurder te
communiceren en om hem waakzaam te houden, en anderzijds de werking van het
systeem onder noodomstandigheden.
Op basis van die twee factoren klasseert
EuroNCAP de modellen in vier veiligheidsniveaus: Entry, Moderate, Good en Very
Good.
Van de tien geteste modellen halen enkel drie
Duitsers (Audi Q8, Mercedes GLE, BMW 3-Reeks) de maximumscore. Omgekeerd worden
de twee modellen van Franse massaconstructeurs (Renault Clio en Peugeot 208)
“Entry” genoemd.
De Ford Kuga van zijn kant is de enige die de
score “Good” kreeg volgens de criteria van EuroNCAP.
Verrassend genoeg moeten de Volvo V60 en de
Tesla Model 3 ondanks al hun inspanningen op dit vlak genoegen nemen met een
“Moderate”, op hetzelfde niveau als de Nissan Juke de Volkswagen Passat.
EuroNCAP is nochtans lovend over de algemene efficiëntie van Tesla’s Autopilot,
maar het trekt punten af omdat de werking ervan te veel verantwoordelijkheid
uit handen neemt en te “autoritair” zou zijn.
Voor wat de V60 betreft benadrukt EuroNCAP dat dit
model “dat al vele jaren op de markt is aantoont hoe snel de rijhulptechnologie
snel vooruitgaat en dus frequente updates vereist om de premiummodellen te
kunnen volgen”.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?