Trabi-trottend door Berlijn

Er zijn zo van die clichés die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De Trabant als nostalgisch vervoermiddel in Berlijn is er zo ééntje. Ruim vijfenvijftig jaar nadat de eerste Trabant het levenslicht zag, tuffen de übersympathieke vierwielers vandaag nog altijd door de bruisende wereldstad met achter het stuur citytrippers die de metropool zo op een unieke manier ontdekken.

  • Van Der Borght Anja
  • 22 mei 2013
  • Straf
  • 811 weergaven

De voornaamste bezienswaardigheden in Berlijn aandoen met een Trabant is een ware belevenis. Niet in het minst omdat je al bij het instappen van het wagentje ruim vijftig jaar terug in de tijd wordt gekatapulteerd. Een niet-verstelbare chauffeurszetel, versnellingen aan het stuur die al wat meer oplettendheid vergen dan de moderne versnellingspook maar ook remmen uit een tijdperk waarin ABS nog een nobele onbekende was, bezorgen de Trabant zijn onmiskenbare charme. Interieurgewijs is het ook één en al retro wat de klok slaat. Bevreemdende texturen uit een lang vervlogen tijdperk geven het wagentje iets ongelooflijk nostalgisch en lieflijk. Sterker nog: de naam 'Trabant' staat eigenlijk voor 'maatje'.

Onvervalste charme

De tweecilinder tweetaktmotor van de Trabant is niet bepaald geruisloos te noemen maar het ratelende geluid geeft de 'Trabi', het koosnaampje voor de Trabant, gelijk ook z'n onvervalste charme. Onze gids van dienst is de sympathieke West-Vlaamse Jonas die een aantal jaren geleden in Berlijn verzeild raakte en volledig bezweek voor de charme van de stad en zijn uit Berlijn afkomstige vrouw. Hij navigeert de soms wispelturige Trabi met het grootste gemak door de metropool. Ondanks het feit dat Berlijn zowat 3,5 miljoen inwoners telt, geeft de stad dankzij de brede stadslanen een verrassend ruime en rustige indruk. Eerste stop is het DDR Museum, een haast verplicht nummer om de geschiedenis van Berlijn te kunnen doorgronden. Wie bij de Karl-Liebknecht-strasse aan de Spree (de rivier die Berlijn doorkruist) de trapjes naar beneden wandelt, kan langs de oevers van het water gelijk een nostalgische trip in de tijd ervaren. Je kunt je er nestelen in een woonkamer uit de jaren zestig maar ook plaatsnemen in een heuse Trabant waarmee je na een draai aan de contactsleutel een virtueel ritje door het oude Berlijn maakt, Trabi-geluid incluis. 

Het verkeerslichtmannetje

Aandachtige citytrippers zullen al gauw merken dat de verkeerslichten bij  oversteekplaatsen voor voetgangers er in Berlijn anders uitzien dan bij ons. Een sympathiek mannetje, hoedje incluis, met horizontaal gestrekte armen toont bij rood licht dat je het best halt houdt, terwijl het er bij groen licht schijnbaar stevig de pas lijkt in te zetten. Das Ampelmännchen (het verkeerslichtmannetje), in de jaren zestig ontworpen door verkeerspsycholoog Karl Peglau, werd al snel een educatief verkeerssymbool dat het oude Berlijn typeerde. Na de val van de muur dreigde het sympathieke ventje echter uit het straatbeeld te verdwijnen maar dat was buiten een aantal buurtcomités gerekend die midden jaren negentig ijverden voor het voortbestaan van de Ampelmann. Voor diegenen die het zich zouden afvragen: er is trouwens ook een Ampelmädchen, een verkeersveilig vrouwtje dus. Sterker nog: het ampelmannetje is vandaag een heus cultsymbool in de stad met een aantal bijhorende souvenirshops. Je kunt er allerlei spullen op de kop tikken waarin het sympathieke ventje/vrouwtje de hoofdrol speelt: brooddozen, iPhone cases, strandzetels, ijsblokvormpjes en meer van dat fraais.

Homo ludens digitalis

Nog zo'n verplichte stop voor autoliefhebbers is het Oldtimer Museum in Meilenwerk. Dat stelt permanent oldtimers en klassiekers tentoon in een voormalig remisegebouw van de Strassenbahn, een architecturaal pareltje. Als oldtimerfan zul je jouw geluk alvast niet op kunnen, maar ook als citytripper beleef je vast en zeker een aantal aha-momenten bij de aanblik van die nostalgische vierwielers. Het Oldtimer Museum een museum noemen, is echter een beetje oneerbiedig. Veel van de tentoongestelde wagens zijn immers privébezit, zijn rijklaar en kunnen als het ware elk ogenblik de expohal verlaten voor een ritje door Berlijn. Wie zijn of haar 'need for speed' verder wil bevredigen, kan ook langs het Computerspiele Museum, voor een nostalgische trip door ruim vijftig jaar computerspelletjes. Het interactieve museum aan de Karl-Marx-Allee is een pleisterplek waar diehard gamers helemaal los gaan met onder andere de Reebok Cyberrider, een hometrainer en spelconsole-in-één, waarmee je allerlei items – een virtuele wagen incluis – al fietsend in beweging zet.

Berlijn biedt tal van mogelijkheden voor wie de stad per Trabant wil verkennen. Wil je liever niet in colonne achter mekaar tuffen, dan kun je er alleen op uit trekken via TrabantBerlin.de (www.TrabantBerlin.de), tel. +49 30 688 35 372. Na een korte rij-initiatie kun je op eigen houtje in een 'Trabi' de stad verkennen. Spannend!

Meer lezen over:

Over de auteur: Van Der Borght Anja

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km