Dacia
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Er zijn zo van die clichés die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De Trabant als nostalgisch vervoermiddel in Berlijn is er zo ééntje. Ruim vijfenvijftig jaar nadat de eerste Trabant het levenslicht zag, tuffen de übersympathieke vierwielers vandaag nog altijd door de bruisende wereldstad met achter het stuur citytrippers die de metropool zo op een unieke manier ontdekken.
De voornaamste bezienswaardigheden in Berlijn aandoen met een Trabant is een ware belevenis. Niet in het minst omdat je al bij het instappen van het wagentje ruim vijftig jaar terug in de tijd wordt gekatapulteerd. Een niet-verstelbare chauffeurszetel, versnellingen aan het stuur die al wat meer oplettendheid vergen dan de moderne versnellingspook maar ook remmen uit een tijdperk waarin ABS nog een nobele onbekende was, bezorgen de Trabant zijn onmiskenbare charme. Interieurgewijs is het ook één en al retro wat de klok slaat. Bevreemdende texturen uit een lang vervlogen tijdperk geven het wagentje iets ongelooflijk nostalgisch en lieflijk. Sterker nog: de naam 'Trabant' staat eigenlijk voor 'maatje'.
De tweecilinder tweetaktmotor van de Trabant is niet bepaald geruisloos te noemen maar het ratelende geluid geeft de 'Trabi', het koosnaampje voor de Trabant, gelijk ook z'n onvervalste charme. Onze gids van dienst is de sympathieke West-Vlaamse Jonas die een aantal jaren geleden in Berlijn verzeild raakte en volledig bezweek voor de charme van de stad en zijn uit Berlijn afkomstige vrouw. Hij navigeert de soms wispelturige Trabi met het grootste gemak door de metropool. Ondanks het feit dat Berlijn zowat 3,5 miljoen inwoners telt, geeft de stad dankzij de brede stadslanen een verrassend ruime en rustige indruk. Eerste stop is het DDR Museum, een haast verplicht nummer om de geschiedenis van Berlijn te kunnen doorgronden. Wie bij de Karl-Liebknecht-strasse aan de Spree (de rivier die Berlijn doorkruist) de trapjes naar beneden wandelt, kan langs de oevers van het water gelijk een nostalgische trip in de tijd ervaren. Je kunt je er nestelen in een woonkamer uit de jaren zestig maar ook plaatsnemen in een heuse Trabant waarmee je na een draai aan de contactsleutel een virtueel ritje door het oude Berlijn maakt, Trabi-geluid incluis.
Aandachtige citytrippers zullen al gauw merken dat de verkeerslichten bij oversteekplaatsen voor voetgangers er in Berlijn anders uitzien dan bij ons. Een sympathiek mannetje, hoedje incluis, met horizontaal gestrekte armen toont bij rood licht dat je het best halt houdt, terwijl het er bij groen licht schijnbaar stevig de pas lijkt in te zetten. Das Ampelmännchen (het verkeerslichtmannetje), in de jaren zestig ontworpen door verkeerspsycholoog Karl Peglau, werd al snel een educatief verkeerssymbool dat het oude Berlijn typeerde. Na de val van de muur dreigde het sympathieke ventje echter uit het straatbeeld te verdwijnen maar dat was buiten een aantal buurtcomités gerekend die midden jaren negentig ijverden voor het voortbestaan van de Ampelmann. Voor diegenen die het zich zouden afvragen: er is trouwens ook een Ampelmädchen, een verkeersveilig vrouwtje dus. Sterker nog: het ampelmannetje is vandaag een heus cultsymbool in de stad met een aantal bijhorende souvenirshops. Je kunt er allerlei spullen op de kop tikken waarin het sympathieke ventje/vrouwtje de hoofdrol speelt: brooddozen, iPhone cases, strandzetels, ijsblokvormpjes en meer van dat fraais.
Nog zo'n verplichte stop voor autoliefhebbers is het Oldtimer Museum in Meilenwerk. Dat stelt permanent oldtimers en klassiekers tentoon in een voormalig remisegebouw van de Strassenbahn, een architecturaal pareltje. Als oldtimerfan zul je jouw geluk alvast niet op kunnen, maar ook als citytripper beleef je vast en zeker een aantal aha-momenten bij de aanblik van die nostalgische vierwielers. Het Oldtimer Museum een museum noemen, is echter een beetje oneerbiedig. Veel van de tentoongestelde wagens zijn immers privébezit, zijn rijklaar en kunnen als het ware elk ogenblik de expohal verlaten voor een ritje door Berlijn. Wie zijn of haar 'need for speed' verder wil bevredigen, kan ook langs het Computerspiele Museum, voor een nostalgische trip door ruim vijftig jaar computerspelletjes. Het interactieve museum aan de Karl-Marx-Allee is een pleisterplek waar diehard gamers helemaal los gaan met onder andere de Reebok Cyberrider, een hometrainer en spelconsole-in-één, waarmee je allerlei items – een virtuele wagen incluis – al fietsend in beweging zet.
Berlijn biedt tal van mogelijkheden voor wie de stad per Trabant wil verkennen. Wil je liever niet in colonne achter mekaar tuffen, dan kun je er alleen op uit trekken via TrabantBerlin.de (www.TrabantBerlin.de), tel. +49 30 688 35 372. Na een korte rij-initiatie kun je op eigen houtje in een 'Trabi' de stad verkennen. Spannend!
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!