Rusland droomt van terugkeer Moskvitch

De burgemeester van Moskou wil dat de voormalige Renault-fabriek in zijn stad auto’s gaat bouwen die de naam dragen van het ter ziele gegane Sovjet-merk.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 17 mei 2022
  • Sector
  • 5.680 weergaven

Renault heeft zich teruggetrokken uit Rusland. Het 67,69% aandeel van het Franse merk in Avtovaz is voor 1 symbolische Roebel verkocht aan het Russische ontwikkelingsbureau voor de autosector en Renault Rusland gaat naar de stad Moskou. De burgemeester van de stad, Sergei Sobyanin, heeft zo zijn idee wat er met de voormalige Renault-fabriek in zijn stad moet gebeuren.

Reïncarnatie Moskvitch

Persbureau Reuters meldt dat Sobyanin de voormalige fabriek van het Franse merk in Moskou wil nationaliseren om er nieuwe modellen van het merk Moskvitch te bouwen. Het automerk was in Rusland populair vanaf het midden van de vorige eeuw, maar na het einde van het Sovjet-tijdperk werd de productie gestaakt en zo’n 20 jaar geleden ging het uiteindelijk failliet. Maar nu de meeste westerse merken zich terugtrekken, zien de Russen een mogelijkheid om Moskvitch opnieuw te lanceren.

Sergei Sobyanin wil dat er in Moskou begonnen wordt met de bouw van conventionele auto’s, om later over te schakelen op elektrische. De burgemeester zegt dat hij samenwerkt met het Russische handelsbureau om zoveel mogelijk Russische onderdelen bij elkaar te zoeken voor de bouw en dat de Russische vrachtwagenbouwer Kamaz zou optreden als de technologische partner van Moskvitch. Kamaz zelf zegt dat het de plannen steunt, maar dat het nog niet officieel kan communiceren zolang de onderhandelingen lopen.

In welke mate de plannen praktisch haalbaar zijn, is nog de vraag. Volgens Sergei Tselikov, de directeur van het Russische bureau Autostat, zou het minstens 2 jaar en een miljard dollar kosten om een nieuwe auto te ontwikkelen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km