Saab 9-3X : Off-road break

  • Piette François
  • 11 februari 2009

Het 9-3 gamma bestond tot op heden uit de berline, de break (Sport Hatch) en de cabrio. Daar komt nu de 9-3X off-road versie bij.

Off-road

De 9-3X is meteen herkenbaar aan zijn nieuw voor en achtersteven, de donkergrijs gekleurde afwerking van wielkasten en deurdrempels en de afwerkingen die hier en daar wat aluminium meekreeg. Het chassis komt  32 mm hoger te liggen(20 voor de dieselversie).

Integrale transmissie… behalve de diesel !

Deze Saab is uiteraard met de integrale XWD-transmissie uitgerust die we ook onder de Turbo X zagen. Dit systeem verdeelt permanent het koppel tussen voor en achteras. In optie kan je de 9-3X met een elektronisch slipdifferentieel (eLSD) uitrusten, die naargelang de omstandigheden het vermogen nog eens over de twee wielen van de achteras verdeelt. De dieselversie krijgt de XWD transmissie niet maar houdt het bij de traditionele voorwielaandrijving.

Drie motoren

Het motoraanbod voor de versies met integrale transmissie bestaat uit een 2 liter op bio-ethanol van 210 pk en 300 Nm koppel gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen. Anderzijds staat er nog steeds een benzinemotor met een identieke cilinderinhoud en vermogen op het programma die ook aan een automatische versnellingsbak kan gekoppeld worden. De dieselmotor is een 1.9 TTiD van 180 pk en 400 Nm koppel en je hebt de keuze uit een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Voor deze dieselmotor kondigt Saab een CO2 uitstoot aan van 145 gr/km.

Vanaf het eind van deze zomer zou het nieuwe model op de markt moeten komen terwijl de eerste exemplaren vanaf september zullen geleverd worden. De prijzen worden in mei of juni bekend gemaakt.
 

Aro

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Saab.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km