Saab UrSaab: de geboorte van een atypische Zweed

  • Piette François
  • 26 december 2011

Terwijl Saab binnenkort geen enkel teken van leven meer zal vertonen, keren we even terug naar het beloftevolle begin van een automerk dat de zaken nooit heeft aangepakt zoals de andere. Een gedurfde ontstaansgeschiedenis die het begin van een mooie toekomst inluidde en Saab succes bracht.

'Gerecycleerde' vliegtuigbouwer

Nadat het doek gevallen is over de gruwel van de Tweede Wereldoorlog, wordt Saab zich al snel bewust dat zijn positie als vliegtuigbouwer een gevaar vormt voor de toekomst van het bedrijf. De Zweden besluiten om zichzelf heruit te vinden in de autowereld. Vierwielers zijn uiteraard iets helemaal anders, maar Saab heeft een unieke expertise en schitterend oog voor detail. Een team van 20 personen duikt in dit nieuwe avontuur. De link met de luchtvaart spreekt voor zich, te beginnen met de codenaam van het model. De 92 (92001 of UrSaab) volgt op de 91 (het vorige product van de constructeur), een vliegtuig dat Safir heet.

Bestek

Doordrongen van de luchtvaarttechnologie, hecht Saab veel belang aan de stroomlijn van het model. De andere kenmerken van de eerste Saab zijn verbluffend voor die tijd: voorwielaandrijving, een tweetaktmotor dwars voorin ingebouwd, een doordachte veiligheid en winterse rijcapaciteiten. De wielkasten werden bijvoordeeld zodanig ontworpen dat de sneeuw zich kon opstapelen zonder de draaibeweging van de wielen te belemmeren. In 1945!

In de zomer van 1946 wordt het prototype verbeterd en voorzien van een kleine tweecilindermotor, nog altijd een tweetakt, die een vermogen van 18 pk ontwikkelt.

Grote invloed

Het prototype 92001 werd miljoenen kilometers getest en maakte in 1947 plaats voor een tweede generatie: de 92002. Daarna volgde het productiemodel, de 92. In de basis verschilde die eigenlijk niet zo veel van het originele ontwerp en het design werd zelfs doorgegeven tot de Saab 96.

De gedurfde technische oplossingen, de zorg voor details en het belang van de veiligheid vestigde al snel de reputatie van Saab. Het merk valt nu definitief uit elkaar, maar had zeker een beter lot verdiend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Saab.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km