Scherper “Trophy”-pakket voor de Renault Mégane R.S.

Het vermogen van de Renault Mégane R.S. stijgt in de nieuwe Trophy-versie naar 300 pk en 420 Nm. Maar dat is niet alles…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juli 2018

De 1.8 turbo van de Alliantie Renault-Nissan zit ook in de Alpine 110, maar in de Mégane R.S. wordt hij gewijzigd om 300 pk te produceren. De gewone versie stelt zich tevreden met 280 pk. Het koppel stijgt eveneens tot 420 Nm als je kiest voor de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. De manuele versnellingsbak, ook beschikbaar op de Trophy, beperkt het koppel tot 400 Nm, nog steeds 10 Nm meer dan de gewone Mégane R.S. In de uitlaat komt er trouwens een klep, waarmee de klank op vraag versterkt wordt. Een première op een R.S.

Materiaalmix

De Mégane R.S. Trophy krijgt standaard een Cup-chassis en sperdifferentieel tussen de voorwielen. Vierwielsturing is ook voorzien. Specifieke schijfremmen verminderen het onafgeveerd gewicht per wiel met 1,8 kilogram maar zijn ook meer hittebestendig en hebben een groter uithoudingsvermogen bij intensief gebruik. Standaard beschikt de Mégane R.S. Trophy over nieuwe 19-duimsvelgen met Bridgestone-rubber, maar volgend jaar komen er ook 2 kilogram lichtere velgen met plakkeriger rubber. De Trophy kan je in het typische Sirius-geel bestellen, en je kunt eventueel ook stevigere Recaro-kuipstoelen kiezen die 2 centimeter lager in het interieur gemonteerd staan.

Prestaties

Voor de cijferliefhebbers: de Mégane R.S. Trophy met manuele versnellingsbak accelereert in 4,7 seconden naar 100 km/u, tegenover 4,8 seconden voor de gewone versie. De topsnelheid verhoogt van 255 km/u naar 260 km/u.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km