Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

Officieel wordt hij in 2021 onthuld, maar onze spionnen hebben de vijfde generatie van de Range Rover al betrapt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2020
  • Toekomst
  • 1.785 weergaven

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De laatste tijd zijn flink wat nieuwe en heel grote SUV’s met premiumlogo op de markt gekomen, zoals de Mercedes-Maybach GLS of BMW X7. Zij maken de Range Rover het leven zuur, want die is ondertussen al weer sinds 2012 in productie. Om zijn rivalen het hoofd te kunnen bieden, werkt de groep JLR aan de vijfde generatie van het vlaggenschip. Die zou in 2021 op de markt komen.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De algemene proporties zouden identiek blijven aan die van de huidige generatie: 5 meter lang, zo’n 2 meter breed en 1,85 meter hoog. Daarmee is hij ongeveer 10 centimeter lager dan de nieuwe Defender die we hier net naast dit ontwikkelingsprototype zien. Voor de liefhebbers komt er ook weer een versie met lange wielbasis.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

In tegenstelling tot de Velar en de tweede generatie van de Range Rover Evoque lijkt de nieuwe grote Range nog niet te kiezen voor inklapbare deurklinken. Het prototype heeft in elk geval nog traditionele deurgrepen.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

De nieuwe Range Rover zou fors afslanken dankzij het gebruik van een nieuw platform van de JLR-groep, dat MLA is gedoopt. Hij maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om voor geëlektrificeerde aandrijflijnen te kiezen. Aanvankelijk krijgt hij hybride en plug-inhybride motoren, maar er volgt ook een volledig elektrische versie (zoals van de toekomstige Jaguar XJ op hetzelfde platform). Die elektrische Range Rover zou echter pas later komen, want eerst komt er een volledig nieuw en meer straatgericht model (dat we vandaag kennen onder de hypothetische naam Road Rover) dat de eer krijgt om de eerste puur elektrische Land Rover te worden.

Scoop: 5de generatie van de Range Rover loopt warm

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km