Scoop: de Hyundai Kona neemt een lengte voorsprong

Het succesmodel in de Hyundai-catalogus, de Kona SUV, maakt zich klaar voor een tweede generatie. Een nieuwe look die opnieuw afstand moet nemen van zijn onlangs gelanceerde kleine broer, de Bayon.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 februari 2022
  • Toekomst

De in 2017 gelanceerde Kona is er dankzij zijn atypische look (die in 2020 een facelift kreeg) snel in geslaagd om te overtuigen. Maar ook dankzij een palet van aandrijvingen dat ook elektrische en hybride varianten bevat. En hij gooit het zelfs over een heel andere boeg met een 280 pk sterke sportieve N-uitvoering!

De tweede generatie van de Kona wordt verwacht in 2023 en ondergaat op dit moment intensieve ontwikkelingstesten. Onze spionnen konden het nog zwaar gecamoufleerde model betrappen tijdens een test in Zweden.

Deze tweede generatie van de Kona zou langer worden. De wielbasis van het betrapte model lijkt in elk geval uitgestrekter dan die van de huidige Kona. Het moet gezegd dat de Kona (4,20 m) sinds hij op de markt kwam, de compacte SUV Bayon (4,18 m) in zijn voetsporen zag treden. Een aangezien zijn grote broer, de Tucson, 4,5m lang is, laat dat marge voor de Kona om te groeien.

Op designvlak wordt verwacht dat de nieuwe Kona de meerdere boven elkaar geplaatste lichtblokken van de huidige generatie zal overnemen. In de camouflage van dit testmodel zijn verschillende kleine uitsparingen te zien voor de koplampen en de dagrijlichten.

Op dit ontwikkelingsmodel is ook een uitlaat te zien. De volgende generatie Kona zal er naar verwachting ook in verschillende geëlektrificeerde varianten komen. Het aanbod zou gebaseerd kunnen zijn op het door Kia voorgestelde assortiment voor zijn al bevestigde nieuwe Niro, met elektrische, hybride en plug-in hybride versies.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Hyundai Kona? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyuundai Kona zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km