MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De toekomst van de auto kiest steeds meer voor elektriciteit en het gamma van BMW wijkt niet van de regel af. Na de twee grote SUV’s iX en iX3 bereidt de Beierse autobouwer nu een elektrische variant voor van een SUV met meer bescheiden afmetingen, de X1.
Hij heet uiteraard X1 en is gebaseerd op een nieuwe voorwielaangedreven architectuur die even vlot verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen aankan. Omdat hij kleiner is en ongetwijfeld minder duur wordt, zou ook de technische fiche van deze iX1 minder interessant kunnen blijken. Toch wijkt die niet te sterk af van die van zijn grote broer iX3. Ter herinnering: de laatste heeft een batterij van 80 kWh, een vermogen van 286 pk en een koppel van 400 Nm waarmee hij van 0 naar 100 km/u sprint in 6,8 seconden. Het rijbereik piekt op 460 kilometer.
De dikke camouflage maakt het lastig om te raden hoe het design zal evolueren. Het formaat is in elk geval dat van een X1. Die laatste wordt binnenkort trouwens vernieuwd, waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar, en krijgt dus een puur elektrische variant.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...