De zenuwen nemen toe bij BMW, nu de onthulling van de volgende 3-Reeks nadert. Toch wordt het wellicht nog even wachten.

Wim Bervoets
07/02/2018

De volgende generatie van de 3-Reeks, die de codenaam G20 meekrijgt, zal meteen weten wat gedaan. Stond hij vroeger bekend als de meest dynamisch rijdende berline op de markt, dan hebben concurrenten als de Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia zich op dat vlak op hetzelfde niveau getild.

Geen paniek

In tegenstelling tot de lagere modellen in het BMW-gamma, de 1-Reeks en 2-Reeks, blijft de nieuwe 3 achterwielaangedreven, wellicht tot grote opluchting van de puristen. Hij krijgt daarvoor hulp van het CLAR-platform, dat al dienst doet onder de 5-Reeks en 7-Reeks, en er de nodige kilo’s bespaart. Dat platform zorgt ook voor de nodige rijhulp- en infotainmenttechnologie.

Onder de kap

Het motoraanbod begint bij driecilinders voor de instapmodellen, en zal grotendeels uit vierpitters bestaan. De zescilinders zijn voorbehouden voor de topversies, de M3 en de 340i – die wellicht in de volgende generatie als M340i door het leven gaat. De plug-inhybride 330e krijgt er wellicht nog een andere variant bij.

Parijs

De volgende generatie van de BMW 3-Reeks zou in oktober op het salon van Parijs worden voorgesteld. De verkoop zou pas worden afgetrapt in 2019, terwijl koetswerkversies zoals de Touring en de 4-Reeks niet voor 2020 worden verwacht.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.