Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De introductie van de concept iX3 gebeurde al in 2018, op het salon van Peking. Die keuze was niet toevallig, want de elektrische SUV wordt in China geassembleerd en van daaruit over de hele wereld geëxporteerd. De officiële onthulling van de productieversie zou nu niet lang meer op zich mogen laten wachten. Op sociale media zijn trouwens al een paar eerste gelekte foto’s opgedoken.
Bovendien hebben onze spionnen een licht gecamoufleerd ontwikkelingsprototype betrapt in de buurt van München. De camouflage moet de lichte uiterlijke evoluties in vergelijking met de versies met verbrandingsmotor verbergen. Die zijn te zien op voor- en achterbumpers. Maar dit model staat niet op de gestroomlijnde velgen die speciaal voor de iX3 zijn bedacht.
De meest oplettende surfers zullen merken dat de laadklep op de linkervoorvleugel is verdwenen. Blijkbaar komt die toch gewoon op dezelfde plaats te zitten als de tankklep op een ‘gewone’ X3 met verbrandingsmotor.
De iX3 vormt een keerpunt in de strategie van BMW. Het merk biedt niet langer een apart elektrisch model aan zoals de i3. Dit is de eerste EV van BMW die is gebaseerd op een bestaand model met verbrandingsmotoren en er zullen er zo nog veel volgen. Zo weten we al dat de toekomstige 4-Reeks en 7-Reeks bijvoorbeeld ook een elektrische variant krijgen.
Technisch gezien zou de iX3 een lithium-ionbatterij krijgen van 74 kWh die volgens de cijfers van BMW goed zou moeten zijn voor een WLTP-rijbereik van 440 kilometer. De elektromotor van zijn kant ontwikkelt 286 pk en 400 Nm. In eerste instantie gaat die kracht enkel naar de achterwielen. Later zou echter ook nog een versie met vierwielaandrijving kunnen verschijnen.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...