Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Hij was beloofd voor eind 2019… Maar goed, het is ongetwijfeld niet eenvoudig om vier elektromotoren en een V6-turbo uit het F1 samen te laten werken.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juni 2020
  • Toekomst

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Om zijn vijftigste verjaardag op waardige wijze te kunnen vieren stelde Mercedes-AMG in 2017 de indrukwekkende Project One voor. De hybride hypercar werd aangedreven door een V6 uit het Formule 1 en vier elektromotoren. De eerste leveringen waren gepland voor eind 2019-begin 2020. Maar de ontwikkeling heeft duidelijk wat vertraging opgelopen.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

De 275 klanten die iets meer dan twee miljoen euro opzij hebben gezet in de hoop ooit met dit monster te kunnen rijden, mogen in hun handjes wrijven: het project is nog niet begraven. Onze spionnen hebben namelijk net een ontwikkelingsprototype betrapt op een Duits circuit.

De foto’s zijn weliswaar van op zeer grote afstand genomen, maar we kunnen er toch uit afleiden dat de productieversie trouw blijft aan de conceptcar. Het grote radiatorrooster, de fijne vinnen, de luchthapper op het dak en de ‘haaienvin’ op de rug zijn allemaal van de partij.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

De kont oogt daarentegen een beetje anders, vooral dan qua stroomlijnhulpmiddelen. Bovendien staan op het prototype ronde koplampen.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Ter herinnering: in deze hypercar ligt een 1.6-V6 turbo uit het Formule 1 die tot 11.000 o/m haalt. Hij is gecombineerd met vier elektromotoren: twee om het koppel van de benzinemotor te verhogen en twee in de voorwielen om het beest vierwielaandrijving te geven. Het geheel ontwikkelt 1.000 pk.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia / Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km