Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 oktober 2021
  • Toekomst

De op het salon van München onthulde EQE werpt zich op als het elektrische equivalent van de grote reisberline E-Klasse. Deze ingekorte EQS krijgt net zoals zijn grote broer ook een SUV-afgeleide voor de liefhebbers van het genre.

Nadat onze spionnen eerder al een ontwikkelingsmodel hadden betrapt van de toekomstige EQS SUV is nu ook de EQE SUV vastgelegd tijdens testwerk in een afgelegen streek van Duitsland.

Mechanisch gezien zou deze SUV-versie zonder verrassing dezelfde motoren en batterijmodules gaan gebruiken als de EQE, meer bepaald de voorlopig enige bevestigde variant EQE 350, met een elektromotor van 215 kW (292 pk) en een batterij van 90 kWh. Het geheel is in de berline goed voor een WLTP-rijbereik van 660 kilometer. Die actieradius zal wel wat krimpen in de SUV-versie met minder gestroomlijnd koetswerk.

Er zullen echter nog andere versies volgen, onder meer met twee elektromotoren om vierwielaandrijving te bieden. Volgens Automedia zou Daimler een resem aan namen hebben gedeponeerd tussen EQE 250 en EQE 600, naast namen voor explosievere AMG-versies. Zo is er al sprake van een EQE 63 die tot 500 kW (680 pk) zou ontwikkelen.

Vast staat dat Mercedes reeds heeft bevestigd dat deze SUV-versie van de EQE officieel in 2022 zal worden onthuld. Het model zou van de band lopen in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama, zodat het zou kunnen dat de leveringen eerst van start gaan in de VS voor de rest van de wereld wordt bediend.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km