Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Audi heeft zijn elektrische offensief gelanceerd met de grote SUV e-tron. Later kwam er van dat model ook een coupéversie Sportback en een sportieve S-versie met drie motoren. Binnenkort maken we verder kennis met de sportieve GT van Audi, de e-tron GT, op dezelfde technische basis als de exclusieve Porsche Taycan. Maar dat zijn allemaal dure modellen die voor de meeste automobilisten onbetaalbaar zijn. Met de Q4 e-tron zou de combinatie “elektrisch + Audi” minder exclusief moeten worden.
De compacte SUV wordt namelijk ontwikkeld op het modulaire elektrische platform dat is bedacht voor de minder exclusieve EV’s van de VW-groep: MEB. Concreet wordt de Q4 e-tron de Audi-versie van de SUV ID.4 die Volkswagen onlangs heeft onthuld.
Dit ontwikkelingsprototype dat door onze spionnen in Zweden is betrapt is nog zwaar gecamoufleerd. Toch lijkt het erop dat de geest van de concept Q4 e-tron waar we in maart 2019 kennis mee hebben gemaakt vrij getrouw zal worden aangehouden voor de toekomstige productieversie.
Na zijn lancering, die voor begin 2021 gepland is, zal de Q4 e-tron al snel een elektrische coupé-afgeleide krijgen. Die is in juli van dit jaar aangekondigd door de concept Q4 e-tron Sportback.
In beide gevallen werden de conceptcars aangedreven door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW (306 pk) en hadden ze een ruime batterij van 82 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van meer dan 450 kilometer. Audi bevestigde meteen ook dat een tweewielaangedreven (achterwielaandrijving) versie van de Q4 e-tron zijn rijbereik boven de 500 kilometer zou tillen.
Qua formaat zou de Q4 e-tron rond de 4,6 meter moeten zitten. Dat is een tiental centimeter korter dan de Ford Mustang Mach-E en een 15-tal centimeter minder dan de Tesla Model Y en de BMW iX3.
Audi zou de Q4 e-tron nog voor het eind van dit jaar officieel onthullen.De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...