Esthetisch zullen de veranderingen minder wereldschokkend zijn. De
testmule die we betrapten, drapeert een lichtjes vervormd koetswerk van de
huidige Golf over een langer onderstel. De afmetingen van de Golf 8 zullen dus
toenemen, maar je wijzigt niets aan een winnend team. Dat weet Volkswagen maar
al te goed.
Autonoom en digitaal
Voor het interieur hintte Volkswagen eerder al naar een digitale revolutie
bij de nieuwe Golf. We verwachten dus dat de digitalisering deze keer verder gaat
dan het instrumentenpaneel, en ook de connectiviteit zal een hele sprong
voorwaarts maken. Idem voor de rijhulp: de huidige Golf beschikt al over
fileassistentie, maar met de Audi A8 beschikt de Volkswagen-groep over de
nodige knowhow om de volgende Golf nog verregaander autonoom te doen rijden.
Hybride
Maar de echte revolutie vindt plaats onder de motorkap. Met de facelift
van de Golf vorig jaar konden de Duitsers na dieselgate nog wat extra tijd
kopen en zich beter voorbereiden op de nieuwe WLTP-testcyclus.
Volgens de geruchten willen de ingenieurs nu veel meer gebruik maken van
cilinderuitschakeling (een techniek die nu al gebruikt wordt in de 1.5
TSI-benzinemotor), en van milde hybrides, dankzij een 48 volt-circuit zoals in
de Audi Q7. Die technieken zou VW willen toepassen op zoveel mogelijk motoren,
inclusief de GTI.
Toch zullen er ook dieselmotoren van de partij blijven. Een volwaardige
hybride komt er ook, over volledig elektrische modellen zijn de plannen nog
vaag. Volkswagen werkt immers ook aan zijn volledig elektrische I.D.-gamma.
2019
De Volkswagen Golf 8 wordt verwacht in 2019. Volkswagen sprak eerder al over
juni 2019, maar het is nog niet duidelijk of de volgende Golf op het salon van
Genève zal worden getoond of voor het thuispubliek in Frankfurt. De GTI volgt
wellicht tegen 2020.
Over de auteur: Bervoets Wim
Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...