Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 september 2021
  • Sector

In een interview met het Duitse medium Autogazette heeft Skoda-baas Thomas Schäfer verteld dat zijn merk afscheid zal nemen van de plug-inhybride om zich volop te kunnen concentreren op de elektrische auto. Daarmee volgt Skoda dezelfde weg als Mercedes, dat een week geleden exact dezelfde koersverandering aankondigde.

100.000 leveringen uitgesteld

In het interview vertelde Schäfer eerst dat het wereldwijde tekort aan halfgeleiders zijn bedrijf dit jaar 100.000 leveringen doet mislopen. Op een verwacht totaalvolume van meer dan een miljoen verkochte auto’s is dat dus een kater van 10 procent. “We hopen in het laatste trimester van het jaar wat schade te kunnen inhalen”, aldus de Skoda-CEO.

Het merk moet dus kiezen welke modellen het eerst levert, want niet elke klant kan dit jaar worden bediend. En daarbij wordt er rekening mee gehouden dat de volledig elektrische Enyaq iV met 70.000 bestellingen de verwachtingen van Skoda stevig overtroffen heeft. Ook de plug-inhybride Octavia en Superb doen het goed, maar een toekomst hebben ze niet meer: “Natuurlijk is de PHEV belangrijk voor de fleet en die hebben we in ons aanbod met de Octavia en de Superb, maar er volgen geen andere modellen meer. Dat heeft voor ons geen zin. Onze toekomst is de puur elektrische auto”.

70 procent elektrisch

Tegen 2030 zal 70 procent van de verkochte Skoda’s een EV zijn volgens de CEO. De overige 30 procent zijn vooral bedoeld voor opkomende markten waar de laadinfrastructuur naar verwachting niet op punt zal staan en waar kunnen tanken nog belangrijk is. Maar: “je mag voor deze markten niet vergeten dat deze markten soms ontwikkelingen overslaan en dat officiële kwesties er sneller worden afgehandeld. Er wordt daar sneller geschakeld, terwijl bij ons alles een eeuwigheid duurt.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km