Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Of een elektrische SUV er uit kan zien als een sportieve coupé? Skoda vindt alvast van wel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2019
  • Elektrisch

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Zoals aangekondigd toont Skoda in Genève een conceptmodel voor een elektrische SUV die in 2020 op de markt moet komen. De Vision iV is technisch verwant aan de Audi Q4 e-tron en Seat el-Born, die ook in Zwitserland te zien zijn. De drie conceptmodellen staan op het modulaire elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

306 pk en vierwielaandrijving

Skoda gebruikt twee elektromotoren, die in totaal 306 pk produceren en de vier wielen aandrijven. Net als de Audi Q4 e-tron dus, terwijl de Seat el-Born, die alleen een 204 pk sterke elektromotor op de vooras heeft.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

De prestaties zijn daardoor behoorlijk sportief: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden, hernemen van 80 naar 120 km/u neemt minder dan 4 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u om het rijbereik zoveel mogelijk te vrijwaren.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Rijbereik

Over de autonomie gesproken: de batterij in de Skoda slaat 83 kWh op, net als bij de Audi (de Seat doet het met 62 kWh). Daardoor moet de Tsjech in theorie 500 WLTP-kilometer ver geraken. Snelladen zou 80 procent kunnen “bijtanken” in 30 minuten.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Koffer

De aflopende daklijn zou weinig effect hebben op de kofferruimte: Skoda geeft een laadvolume op van 550 liter. Het dashboard is puristisch getekend, de zetels zijn bekleed met gerecycleerd plastic. Zoals het een goede conceptcar betaamt is de Vision iV voorzien van heel wat futuristische elementen, zoals autonoom rijden op niveau 3, infotainment met gebarenbediening en sensoren die de hartslag van de chauffeur in de gaten houden.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km