Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Skoda had het beloofd: zijn Vision X-conceptcar zou een hybride zijn. Hij blijkt op aardgas, benzine en elektriciteit te rijden.
De Vision X wordt getoond op het salon van Genève, en geeft een hint naar de lijnen van zijn toekomstige SUV. Dat stadsmodel komt onder de Kodiaq en Karoq te staan. De conceptcar geeft tegelijk ook de richting aan die Skoda in de toekomst met alternatieve brandstoffen wil inslaan.
Skoda kondigde al aan dat vanaf 2025 een op vier auto’s hybride of elektrisch zou rijden, dus het startschot voor elektrificatie dringt zich aan. Skoda zoekt het origineel aan te pakken: de Vision X rijdt op benzine, aardgas, en korte afstanden op elektriciteit.
Technisch verpakt de Vision X-conceptcar voorin een 1.5 TSI benzinemotor die ook op CNG (G-TEC, bij Skoda) kan rijden dankzij twee reservoirs onder de achterbank en onder de koffer. Zo daalt het vermogen weliswaar naar 130 pk (250 Nm). Hij drijft de voorwielen aan en kan ondersteund worden dankzij een elektromotor met 48 volt-batterij die een alternator-starter bedient.
Dat is niet alles: Skoda zegt dat er nog een tweede elektromotor is. Die bevindt zich op de achteras en transformeert de Vision X in een 4x4, zelfs zonder mechanische link tussen de voor- en achterwielen. De tweede elektromotor produceert 70 Nm aan koppel en wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij. Daardoor rijdt de Vision X 100% elektrisch op afstanden korter dan 2 kilometer, kunnen de achterwielen de voorwielen helpen op moeilijk terrein of kunnen beide motoren samenwerken voor meer vermogen.
Dankzij de drie motoren haalt de Vision X 100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Skoda amper 89 g/km. Het rijbereik van alle brandstoftanks samen is goed voor 650 kilometer.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.