Skoda Vision X: benzine, aardgas en elektriciteit

Skoda had het beloofd: zijn Vision X-conceptcar zou een hybride zijn. Hij blijkt op aardgas, benzine en elektriciteit te rijden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 maart 2018
  • Elektrisch

De Vision X wordt getoond op het salon van Genève, en geeft een hint naar de lijnen van zijn toekomstige SUV. Dat stadsmodel komt onder de Kodiaq en Karoq te staan. De conceptcar geeft tegelijk ook de richting aan die Skoda in de toekomst met alternatieve brandstoffen wil inslaan.

Een op vier

Skoda kondigde al aan dat vanaf 2025 een op vier auto’s hybride of elektrisch zou rijden, dus het startschot voor elektrificatie dringt zich aan. Skoda zoekt het origineel aan te pakken: de Vision X rijdt op benzine, aardgas, en korte afstanden op elektriciteit.

1.5 G-TEC

Technisch verpakt de Vision X-conceptcar voorin een 1.5 TSI benzinemotor die ook op CNG (G-TEC, bij Skoda) kan rijden dankzij twee reservoirs onder de achterbank en onder de koffer. Zo daalt het vermogen weliswaar naar 130 pk (250 Nm). Hij drijft de voorwielen aan en kan ondersteund worden dankzij een elektromotor met 48 volt-batterij die een alternator-starter bedient.

4x4

Dat is niet alles: Skoda zegt dat er nog een tweede elektromotor is. Die bevindt zich op de achteras en transformeert de Vision X in een 4x4, zelfs zonder mechanische link tussen de voor- en achterwielen. De tweede elektromotor produceert 70 Nm aan koppel en wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij. Daardoor rijdt de Vision X 100% elektrisch op afstanden korter dan 2 kilometer, kunnen de achterwielen de voorwielen helpen op moeilijk terrein of kunnen beide motoren samenwerken voor meer vermogen.

89 g/km CO2

Dankzij de drie motoren haalt de Vision X 100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Skoda amper 89 g/km. Het rijbereik van alle brandstoftanks samen is goed voor 650 kilometer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km