Snelladen: Ionity schakelt een versnelling hoger!

Ionity investeert 700 miljoen euro om zijn snellaadnetwerk in Europa uit te breiden. En zijn klanten een ‘oase’ te bieden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 november 2021
  • Elektrisch
  • 947 weergaven

Na Tesla, dat onlangs aankondigde dat het zijn Supercharger-netwerk wil verdrievoudigen, ontvouwt Ionity nu zijn toekomstplannen. Het pan-Europese snellaadnetwerk investeert, samen met zijn verschillende aandeelhouders, 700 miljoen euro voor 5.000 extra laadpunten. Daarmee moet het netwerk, dat vandaag 1.500 snelladers met een vermogen van 350 kW telt, tegen 2025 groeien tot 7.000. 

Ook in de stad

Die stijging komt er door een uitbreiding van het aantal laadpunten op de bestaande sites van Ionity, in functie van hoe vaak ze gebruikt worden, maar ook door nieuwe stations te bouwen. Die komen niet enkel langs de snelwegen, maar ook bij grote steden en langs drukke hoofdwegen. Het Ionity-netwerk moet meer dan verdubbelen, van 400 naar 1.000 stations. Daarmee moeten elektrische modellen die kunnen snelladen, zoals nu al de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 of nog de Kia EV6, hun laadtijd beduidend inkorten. 

Oasis

We vermelden tenslotte nog dat Ionity een concept van overdekte stations zal ontwikkelen dat de naam ‘Oasis’ krijgt. Het moet ervoor zorgen dat de gebruikers niet enkel kunnen genieten van laadpunten die beschermd zijn tegen weersomstandigheden, maar waar ook bijkomende diensten voorzien zijn, zoals eetgelegenheden, cafés, winkels, enz. 

Ionity werd in 2017 gelanceerd en is een samenwerking tussen BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Volkswagen, Audi en Porsche. De klanten van die verschillende merken genieten trouwens een voorkeurstarief voor het laden.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

De autobouwer investeert in een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en beeldvorming.

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

We kunnen moeilijk spreken over een facelift wanneer er niets verandert op het vlak van design. Maar toch krijgt de japanner een aantal aanpassingen.

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Nissan lanceert tegen 2030 heel wat nieuwe elektrische modellen. Het merk gunt ons een eerste blik dankzij deze 4 concepts.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 30.995

Elektrisch, Andere

€ 33.990
2020
1 km

Diesel, Manueel

€ 34.099
2021

Diesel, Automaat

€ 30.995

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.600
2017
83.944 km

Benzine, Manueel

€ 10.200
2017
108.069 km

Benzine, Automaat

€ 31.800
2019
25.699 km
€ 31.700
2018
83.625 km