Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
De lithiumbatterijen in elektrische en plug-inhybride auto’s die vandaag op de markt zijn, gebruiken allemaal een zogenaamde vloeibare elektrolyt om de ionen tussen de anode en de kathode te transporteren (de plus- en minpool). Veel constructeurs koesteren echter grote hoop in een nieuwe generatie batterijen met een vaste elektrolyt. Die zouden nagenoeg ongevoelig zijn voor temperatuur (een zwak puntje van lithiumcellen met vloeibare elektrolyt) en daardoor veel sneller kunnen opladen, minder rijbereik verliezen bij lage temperaturen en nagenoeg ongevoelig zijn voor degradatie. Onder meer Toyota liet vorig jaar nog weten heel binnenkort een EV met deze nieuwe batterijen op de markt te willen brengen.
Maar hoewel al veel constructeurs hebben aangekondigd ‘binnenkort’ een EV met vastestofbatterij te zullen lanceren, worden de plannen vaak net op het einde afgelast. Gene Berdichevsky, een ingenieur van specialist Sila Nanotechnologies, denkt te weten waarom: hij beweert in een paper dat vastestofbatterijen helemaal niet zo probleemvrij zijn als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alleen kampen ze net zoals batterijen met vloeibare elektrolyt met dendrietvorming (afzettingen die ontstaan door gebruik van de batterij en die de interne weerstand vergroten), maar bovendien zouden de vaste elektrolyten op termijn microscheurtjes ontwikkelen die tot fatale schade kunnen leiden.
Daarnaast is het productieproces voor solid state-batterijen zo radicaal anders dan dat van de huidige generatie lithiumaccu’s dat de nodige investeringen in de productiefaciliteiten de kosten te hoog zouden opdrijven, waardoor het project financieel weinig steek zou houden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.