Specialist noemt vastestofbatterij een “valse droom”

De zogenaamde vastestofbatterij of solid state battery waar zoveel hoop op gevestigd is voor elektrische auto’s, zou lang niet zo geweldig zijn als vaak wordt beweerd.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 juni 2021
  • 3.614 weergaven

De lithiumbatterijen in elektrische en plug-inhybride auto’s die vandaag op de markt zijn, gebruiken allemaal een zogenaamde vloeibare elektrolyt om de ionen tussen de anode en de kathode te transporteren (de plus- en minpool). Veel constructeurs koesteren echter grote hoop in een nieuwe generatie batterijen met een vaste elektrolyt. Die zouden nagenoeg ongevoelig zijn voor temperatuur (een zwak puntje van lithiumcellen met vloeibare elektrolyt) en daardoor veel sneller kunnen opladen, minder rijbereik verliezen bij lage temperaturen en nagenoeg ongevoelig zijn voor degradatie. Onder meer Toyota liet vorig jaar nog weten heel binnenkort een EV met deze nieuwe batterijen op de markt te willen brengen.

Uitstel

Maar hoewel al veel constructeurs hebben aangekondigd ‘binnenkort’ een EV met vastestofbatterij te zullen lanceren, worden de plannen vaak net op het einde afgelast. Gene Berdichevsky, een ingenieur van specialist Sila Nanotechnologies, denkt te weten waarom: hij beweert in een paper dat vastestofbatterijen helemaal niet zo probleemvrij zijn als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alleen kampen ze net zoals batterijen met vloeibare elektrolyt met dendrietvorming (afzettingen die ontstaan door gebruik van de batterij en die de interne weerstand vergroten), maar bovendien zouden de vaste elektrolyten op termijn microscheurtjes ontwikkelen die tot fatale schade kunnen leiden.

Moeilijk te produceren

Daarnaast is het productieproces voor solid state-batterijen zo radicaal anders dan dat van de huidige generatie lithiumaccu’s dat de nodige investeringen in de productiefaciliteiten de kosten te hoog zouden opdrijven, waardoor het project financieel weinig steek zou houden.

Betrokken partij

Let wel: Berdichevsky is geen onschuldige partij. Zijn eigen bedrijf is namelijk gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘traditionele’ lithium-ioncellen en richt zich vooral op het goedkoper en beter maken van de accu’s die we vandaag kennen. Zo wil hij werken met anodes in silicium, waardoor ook geen nikkel en kobalt meer nodig zou zijn voor de kathodes, en wil hij de huidige polymeer membranen vervangen door keramische membranen. In mensentaal betekent dit dat de grootste nadelen van traditionele lithiumcellen sterk zouden worden gereduceerd terwijl de kostprijs ingrijpend zou dalen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Sila Nanotechnologies.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km