Specialist noemt vastestofbatterij een “valse droom”

De zogenaamde vastestofbatterij of solid state battery waar zoveel hoop op gevestigd is voor elektrische auto’s, zou lang niet zo geweldig zijn als vaak wordt beweerd.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 juni 2021
  • 2.257 weergaven

De lithiumbatterijen in elektrische en plug-inhybride auto’s die vandaag op de markt zijn, gebruiken allemaal een zogenaamde vloeibare elektrolyt om de ionen tussen de anode en de kathode te transporteren (de plus- en minpool). Veel constructeurs koesteren echter grote hoop in een nieuwe generatie batterijen met een vaste elektrolyt. Die zouden nagenoeg ongevoelig zijn voor temperatuur (een zwak puntje van lithiumcellen met vloeibare elektrolyt) en daardoor veel sneller kunnen opladen, minder rijbereik verliezen bij lage temperaturen en nagenoeg ongevoelig zijn voor degradatie. Onder meer Toyota liet vorig jaar nog weten heel binnenkort een EV met deze nieuwe batterijen op de markt te willen brengen.

Uitstel

Maar hoewel al veel constructeurs hebben aangekondigd ‘binnenkort’ een EV met vastestofbatterij te zullen lanceren, worden de plannen vaak net op het einde afgelast. Gene Berdichevsky, een ingenieur van specialist Sila Nanotechnologies, denkt te weten waarom: hij beweert in een paper dat vastestofbatterijen helemaal niet zo probleemvrij zijn als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alleen kampen ze net zoals batterijen met vloeibare elektrolyt met dendrietvorming (afzettingen die ontstaan door gebruik van de batterij en die de interne weerstand vergroten), maar bovendien zouden de vaste elektrolyten op termijn microscheurtjes ontwikkelen die tot fatale schade kunnen leiden.

Moeilijk te produceren

Daarnaast is het productieproces voor solid state-batterijen zo radicaal anders dan dat van de huidige generatie lithiumaccu’s dat de nodige investeringen in de productiefaciliteiten de kosten te hoog zouden opdrijven, waardoor het project financieel weinig steek zou houden.

Betrokken partij

Let wel: Berdichevsky is geen onschuldige partij. Zijn eigen bedrijf is namelijk gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘traditionele’ lithium-ioncellen en richt zich vooral op het goedkoper en beter maken van de accu’s die we vandaag kennen. Zo wil hij werken met anodes in silicium, waardoor ook geen nikkel en kobalt meer nodig zou zijn voor de kathodes, en wil hij de huidige polymeer membranen vervangen door keramische membranen. In mensentaal betekent dit dat de grootste nadelen van traditionele lithiumcellen sterk zouden worden gereduceerd terwijl de kostprijs ingrijpend zou dalen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

De Ferrari 365 P Berlinetta Speciale is zonder twijfel één van de meest sensationele auto’s van de jaren ‘60. En toch zijn er weinigen, met uitzondering van een handvol échte kenners, die van het bestaan van dit model afweten...

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km