Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Spyker, het Nederlandse sportwagenmerk dat vorig jaar failliet ging, moet dit jaar uit zijn as herrijzen. Eigenaar Victor Muller heeft daarvoor een Russische investeerder aan de haak geslagen.
De geschiedenis van het Nederlandse sportwagenmark Spyker, dat sinds 2000 auto’s bouwt onder de bestaande merknaam, ging niet echt over rozen. Excentrieke auto’s, maar ook (kortstondig) een F1-team, een financiële trukendoos waar menig goochelaar jaloers op zou zijn, de weinig succesvolle overname van Saab en enkele faillissementen… het leest als een thriller. Maar in 2022 begint Spyker een nieuw hoofdstuk, met een herstart van de productie.
Victor Muller, de eigenaar van Spyker, heeft daarvoor een akkoord gesloten met de Russische bankier en oligarch Boris Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis, dezelfde namen die in 2020 al eens de revue passeerden. Zij zullen het geld ter beschikking stellen om dit jaar de productie opnieuw op te starten van de drie modellen van het merk, de sportwagen B6 Venator, de supercar C8 Preliator en de D12 Peking-to-Paris SUV. Die productie blijft in Nederland, maar de koolstofvezel koetswerken zullen uit Rusland komen.
Ook voor de eigenaars van de tot nu tot meer dan 260 gebouwde Spyker-modellen is er goed nieuws. Er komen immers twee ‘service centers’ voor het merk, één in het Zuiden van Frankrijk, en één korter bij huis. Nu nog afwachten of de aankondiging meer succes zal hebben als die in 2020...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.