Welke toekomst heeft SsangYong?

In de autowereld is SsangYong slechts een kleine speler. Met een productie van 150.000 auto’s per jaar heeft de Koreaanse constructeur bijna artisanale allures vergeleken met de grote tenoren in de industrie, die op een jaar meerdere miljoenen modellen produceren. Hoe kijkt dit minimerk dus naar de toekomst?
  • Piette François
  • 22 juni 2016

Enkele jaren geleden zouden we er niet veel geld voor gegeven hebben. Bovendien stond de boekhouding van de Koreanen nog geen tien jaar geleden aardig in het rood. In 2010 kwam de redding in de vorm van Mahindra, een gigantische Indiase groep die bij ons volstrekt onbekend is.

62 jaar

Hoewel SsangYong in Europa nog maar een vrij recente speler is, is het merk in feite niet meer zo jong. Het werd opgericht in 1954. In 1981 liet het pas echt van zich horen toen het vrachtwagens, bussen en andere grote machines inruilde voor de auto. Bovendien had SsangYong de eerste Koreaanse SUV! Daarna werd het gamma snel aangevuld, onder meer dankzij een samenwerking met Mercedes-Benz.

De ommekeer

Begin jaren 2000 doken er merkwaardige dingen op: de Rexton, Kyron en Actyon lieten zich vooral opmerken door hun bijzondere, om niet te zeggen gekke, design. Miskleunen op vlak van design, maar die zijn vandaag totaal vergeten dankzij de kwaliteit van de nieuwe producten. In 2010 gaf Mahindra SsangYong de middelen om het merk terug op de rails te krijgen.

Mahindra

Mahindra, zei je? Een gigantische Indiase groep die in twintig verschillende industrietakken actief is en meer dan… 12 miljard dollar aan inkomsten vergaart. De Indiërs weten dus van aanpakken. Door nieuwe kapitaalinjecties investeert SsangYong op de juiste manier, onder meer in design. In 2015 lieten de Koreaan zich terug kennen in Europa met een volledig nieuwe compacte SUV: de Tivoli.

Vandaag

Het merk heeft zijn oude modellen geslaagd opgefrist en krijgt een duw in de rug dankzij de Tivoli, die zowel met zijn stijl als met zijn prestaties en lage prijs kan overtuigen. De verlengde XLV werd dit jaar voorgesteld en moet met het succes van de Tivoli mee kunnen surfen. Nog belangrijker: er zitten nog drie modellen in de pijplijn: de nieuwe Rexton (2017), de nieuwe Actyon pick-up (2018) en vooral de nieuwe Korando (2019).

De toekomst ziet er dus goed uit voor de kleine SUV-specialist (en die specialist wil het Koreaanse merk ook blijven), temeer omdat het kan profiteren van de crossover-trend. Bovendien hoopt het merk de komende jaren zijn jaarlijkse productie te kunnen verdubbelen. Dat zal deels mogelijk gemaakt worden doordat de Rexton naar de Amerikaanse markt zal worden geëxporteerd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km