Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Het Amerikaanse sportwagenmerkje SSC heeft zich van een plaats in de geschiedenisboeken verzekerd door de eerste productiewagen te bouwen die harder gaat dan 500 km/u. Meer dan een jaar geleden klokte de Bugatti Chiron af op 490,5 km/u op het perfecte asfalt van VW’s testcircuit in Ehra-Lessien.
De SSC Tuatara vloog op 10 oktober van dit jaar aan 533 km/u over een hobbelige rechte weg van 11 kilometer lang net buiten de Amerikaanse stad Las Vegas. Het Britse Top Gear kreeg beeldmateriaal in handen dat bijzonder veel indruk maakt.
Niet alleen geeft bestuurder Oliver Webb de 1.750 pk sterke 5.9-V8 biturbo pas de volle teugels bij 320 km/u omdat het vermogensoverschot te veel is voor de achterwielen, maar bovendien lijkt de stabiliteit van de wagen verbluffend, aangezien het stuurwiel nauwelijks beweegt. Voor een officieel record moet je de rit in twee richtingen doen om externe factoren (wind, helling) uit te schakelen en dus werd de stunt nog eens overgedaan. Daarbij piekte de Tuatara op 485 km/u, waardoor het gemiddelde van de twee stints net geen 509 km/u is.
En daarmee is de koek nog niet op, want Webb is bij 533 km/u beginnen vertragen omdat de weg op zijn einde liep, maar de motor had nog meer dan genoeg reserves: “in de laatste 5 seconden kwam er nog 30 km/u bij”, zo zei Webb nadien.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.