Staat er al een nieuwe Dacia Spring in de steigers?

De kleine elektrische wagen van de low-cost autobouwer krijgt normaal gezien geen facelift. Hij zal daarentegen snel vervangen worden door een nieuwe generatie in 2024!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 21 februari 2022
  • Toekomst

De Dacia Spring is DE ‘betaalbare’ elektrische auto! Jammer genoeg deed hij het echter niet zo goed tijdens de meest recente EuroNCap crashtests. Hij is niet gevaarlijk, maar de afwezigheid van enkele rijhulpsystemen deden zijn score kelderen. Rijhulpsystemen die binnenkort verplicht zullen zijn en die de huidige generatie niet zal krijgen bij een ‘eenvoudige’ facelift.

Een kwestie van veiligheid… 

Vanaf 2024 verplicht Europa systemen zoals vermoeidheidsdetectie of de intelligente snelheidsbegrenzer op alle nieuwe voertuigen. Een nieuwe Spring is daarom vanaf dat jaar voorzien om te kunnen voldoen aan de toekomstige Europese normen op veiligheidsvlak. Hij zal nog steeds gebouwd worden op het CMF-A platform en een rijbereik bieden van om en bij de 250 km.

Een kans om het beter te doen

Deze nieuwe generatie van de Spring is ook een kans voor Dacia om op een consequente manier zijn eerste elektrische voertuig te verbeteren. En er is ruimte voor verbetering. Hoewel hij ons wist te overtuigen met zijn reële rijbereik en zijn goede verhouding tussen de buitenafmetingen en de praktische bruikbaarheid van het interieur, liet zijn extreem basic productiekwaliteit te wensen over. Laten we hopen dat de tweede generatie van de Spring het op dat vlak beter doet, maar anderzijds ook zijn voor een elektrisch voertuig aantrekkelijke prijs behoudt. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km