Na de Mercedes E-Klasse en BMW 5-Reeks is nu
Jaguar aan de beurt om zijn grote reisberline op te frissen.
Op het eerste gezicht heeft de roofkat niet
bepaald een ander kleedje aangetrokken. Toch is het front volledig herwerkt,
met een nieuwe bumper, een groter radiatorrooster en een andere lichtsignatuur.
Achteraan is hetzelfde werk uitgevoerd, met een nieuwe bumper en andere
lichtblokken.
Het uiterlijk is dus subtiel aangepast, maar
de binnenkant is volledig herwerkt om plaats te maken voor het enorme centrale
scherm dat eerder al werd voorgesteld in de F-Pace. Dit licht gebogen scherm
van 11,4 duim rust op het dashboard zoals een reuzentablet. Het huisvest een
nieuw infotainmentsysteem dat volgens het Britse merk toegang geeft tot bijna
90 procent van de ‘courante’ functies in minder dan 2 kliks. De bestuurder
neemt bovendien plaats aan een hertekend stuurwiel. De draaiknop voor de
bediening van de automaat is ook verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een
meer traditionele pook. Tot slot gebruikt de XF voortaan ook de
ClearSight-binnenspiegel. Die toont de beelden van een camera op het dak
wanneer passagiers of bagage achterin de auto het zicht in de binnenspiegel
zouden verhinderen.
Onder de motorkap biedt Jaguar enkel nog
viercilinders aan in zijn XF. Op diesel is er maar één optie met een milde
hybridisering. Hij ontwikkelt 204 pk en 430 Nm aan koppel. Die kracht gaat enkel
naar de achterwielen en stuwt de auto naar 100 km/u in 7,6 seconden. Het Britse
merk kondigt een normverbruik aan van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130
g/km.
Op benzine zijn er twee opties: 250 of 300 pk.
De eerste versie is een achterwielaandrijver met 365 Nm aan koppel. Hij sprint
naar 100 km/u in 6,9 tellen, verstookt 8,3 l/100 km en stoot 188 g CO2/km uit.
De tweede ontwikkelt 400 Nm aan koppel en tikt de 100 km/u aan na 6,1 seconden
dankzij vierwielaandrijving. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een
achttrapsautomaat.
De prijs van de gefacelifte XF begint bij 53.100 euro
voor de berline en 56.250 euro voor de Sportbrake.
Over de auteur: VROOM Team