Mazda
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Voor hen is de overschakeling naar 100% elektrisch nog niet voor meteen!
Er klinkt een zucht van opluchting bij de supercarbouwers zoals Ferrari, Aston Martin of McLaren. Terwijl de merken voor het grote publiek, die grote aantallen auto's bouwen, uiterlijk in 2035 zullen moeten overschakelen naar 100% elektrische auto's, maken de Europese autoriteiten een uitzondering voor nicheconstructeurs.
Concreet zullen Ferrari, Aston Martin, Bugatti, Lamborghini en McLaren, die minder dan 10.000 voertuigen per jaar bouwen, niet aan dezelfde CO2-doelstellingen moeten voldoen als collega's die er meer bouwen. Deze nichemerken zullen echter hun eigen emissiereductieplannen moeten voorleggen, die dan door de Europese Commissie moeten worden goedgekeurd.
Aanvankelijk zou de tolerantie voor "kleine" fabrikanten in december 2029 aflopen en alleen fabrikanten waarvan minder dan 1.000 voertuigen per jaar ingeschreven worden in aanmerking komen voor een uitzondering. Na intensief lobbywerk, met name door Italië, stemde Brussel er uiteindelijk mee in zich soepeler op te stellen door de afwijking uit te breiden tot fabrikanten die minder dan 10.000 auto's per jaar inschrijven.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.
De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!