BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Betaalbaar in vergelijking met de T.50 dan toch… de T.33 kost met zijn prijs van om en bij de 1,6 miljoen euro een miljoentje minder dan zijn grotere broer.
Zoals aangekondigd heeft Gordon Murray Automotive zijn nieuwe ‘supercar GT’ onthuld, de T.33. En die stelt niet teleur! Een schitterend design, een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk, een hoogtoerige 615 pk sterke V12 van Cosworth en een productie die beperkt is tot 100 exemplaren. Daarmee staat hij meteen aan de top van het supercarfirmament!
Ondanks zijn indrukwekkende curriculum is de T.33 het ‘kleine broertje van de T.50 van Gordon Murray Automotive, de geestelijke opvolger van de legendarische McLaren F1. Die is gebouwd rond dezelfde motor, maar levert iets meer pk’s bij een hoger toerental en is vooral veel extremer door zijn actieve aerodynamica en gewicht van minder dan 1.000 kg. De T.33 moet comfortabeler zijn en makkelijker om mee te leven.
De T.33 is dus meer een GT dan een ‘track tool’, maar toch is het een echte rijdersauto. Hij heeft een atmosferische 3,8 liter grote V12 die graag in de toeren gejaagd wordt (tot 10.500 toeren) en wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, of optioneel met een gerobotiseerd exemplaar met schakellepels aan het stuur. En met 1.100 kg is het een absoluut lichtgewicht, dus rijplezier gegarandeerd. Dat lage gewicht is één van de paradepaardjes van Gordon Murray Automotive. De T.33 bestaat uit koolstofvezel koetswerkpanelen rond een lichte iFrame monocoque van de autobouwer, die ook al uit koolstofvezel bestaat. De versnellingsbak is met 80 kg ook het lichtst verkrijgbare exemplaar in deze klasse. Het maakt de T.33 alles samen zo’n 300 kg lichter dan de gemiddelde supercar.
Leuk detail op de voorgestelde auto is dat de bestuurderszetel en de deurpanelen aan de bestuurderskant een andere kleur hebben dan die aan de passagierskant. Een leuk detail, maar ongetwijfeld niet naar ieders smaak. Het merk laat weten dat elke auto op maat gemaakt wordt van de koper, met een lange personaliseringssessie, dus je mag ook voor een bravere look gaan. De eerste eigenaars zullen hun exemplaar trouwens ontvangen in 2024, dus er is nog wat tijd om na te denken.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...