T.33 is ‘betaalbare’ supercar van Gordon Murray Automotive

Betaalbaar in vergelijking met de T.50 dan toch… de T.33 kost met zijn prijs van om en bij de 1,6 miljoen euro een miljoentje minder dan zijn grotere broer.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 28 januari 2022
  • Lancering
  • 5.499 weergaven

Zoals aangekondigd heeft Gordon Murray Automotive zijn nieuwe ‘supercar GT’ onthuld, de T.33. En die stelt niet teleur! Een schitterend design, een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk, een hoogtoerige 615 pk sterke V12 van Cosworth en een productie die beperkt is tot 100 exemplaren. Daarmee staat hij meteen aan de top van het supercarfirmament!

Geen ‘hypercar’


Ondanks zijn indrukwekkende curriculum is de T.33 het ‘kleine broertje van de T.50 van Gordon Murray Automotive, de geestelijke opvolger van de legendarische McLaren F1. Die is gebouwd rond dezelfde motor, maar levert iets meer pk’s bij een hoger toerental en is vooral veel extremer door zijn actieve aerodynamica en gewicht van minder dan 1.000 kg. De T.33 moet comfortabeler zijn en makkelijker om mee te leven.

De T.33 is dus meer een GT dan een ‘track tool’, maar toch is het een echte rijdersauto. Hij heeft een atmosferische 3,8 liter grote V12 die graag in de toeren gejaagd wordt (tot 10.500 toeren) en wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, of optioneel met een gerobotiseerd exemplaar met schakellepels aan het stuur. En met 1.100 kg is het een absoluut lichtgewicht, dus rijplezier gegarandeerd. Dat lage gewicht is één van de paradepaardjes van Gordon Murray Automotive. De T.33 bestaat uit koolstofvezel koetswerkpanelen rond een lichte iFrame monocoque van de autobouwer, die ook al uit koolstofvezel bestaat. De versnellingsbak is met 80 kg ook het lichtst verkrijgbare exemplaar in deze klasse. Het maakt de T.33 alles samen zo’n 300 kg lichter dan de gemiddelde supercar.

Volledig op maat

Leuk detail op de voorgestelde auto is dat de bestuurderszetel en de deurpanelen aan de bestuurderskant een andere kleur hebben dan die aan de passagierskant. Een leuk detail, maar ongetwijfeld niet naar ieders smaak. Het merk laat weten dat elke auto op maat gemaakt wordt van de koper, met een lange personaliseringssessie, dus je mag ook voor een bravere look gaan. De eerste eigenaars zullen hun exemplaar trouwens ontvangen in 2024, dus er is nog wat tijd om na te denken.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km