Opel
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Terug naar 2009. De Indiase constructeur Tata onthulde de Nano, een lowcoststadswagen met als missie groeimarkten veroveren en de gewone Indiër, Chinees of Maleisiër zijn eerste nieuwe auto bieden.
De Nano, die vijf jaar geleden gelanceerd werd met een prijs van 2.250 euro, kende echter nooit het verhoopte succes. Tata verkocht maar 75.000 exemplaren per jaar, ruim minder dan het aangekondigde doel. Ratan Tata heeft begrepen waarom.
De Tata Nano kreeg al snel de bijnaam ‘goedkoopste auto van Indië’, niet zozeer de auto met de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit. De Nano werd volgens Ratan Tata symbool voor de plaatselijke lowcostauto, een synoniem voor goedkoop en een auto waarin je niet gezien wil worden. Hij besluit dat “we sterk geleden hebben onder dat imago, vandaar onze wil om het model te herpositioneren”.
Die herpositionering kan met de tweede generatie van de Nano, die iets duurder wordt en meer veiligheidsuitrusting krijgt, net als een zuinigere en sterkere motor (in elk geval meer dan de 37 pk nu). Tata wil aantonen dat het zich niet laat ontmoedigen door de ‘mislukking’ en blijft geloven in het concept van een goedkoop imago, zonder het bijhorende imago.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...