In de jaren 80 wilde Jaguar de concurrentie aangaan met de Ferrari F40 en Porsche 959 met behulp van een sensationele supercar. De realiteit was uiteindelijk minder rooskleurig dan gepland, maar de auto was er niet minder geweldig op.

Francois Piette
10/08/2017 15:26:38

Jaguar wilde een auto bouwen die zo dicht mogelijk aanleunde bij zijn auto’s uit de 24 Uren van Le Mans. In 1988 kondigde het merk een supercar aan met een atmosferische V12 en vierwielaandrijving. Dankzij de specificaties kregen de Britten niet minder dan 1.500 aanbetalingen binnen van 50.000 pond elk.

Technisch afgezwakt

Technische moeilijkheden deden de V12 echter plaats maken voor een V6 met twee turbo’s. Ook de vierwielaandrijving werd aan de kant geschoven voor een klassiekere opstelling met achterwielaandrijving. Door die technische afzwakking en door de economische crisis zagen heel wat klanten af van hun aankoop. Uiteindelijk werden er slechts 275 auto’s gebouwd tussen 1992 en 1994.

Geweldige prestaties

Dat wil niet zeggen dat de auto op alle vlakken een flop werd: de 3.5 V6 kreeg twee turbo’s en produceerde daardoor 549 pk en 644 Nm. Daardoor schoot deze Jaguar in 3,8 seconden naar 100 km/u en stopte hij pas bij 342 km/u. Daardoor was hij de snelste auto uit zijn tijd, nog voor de Porsche 959 en Ferrari F40.

Uitgevoerd naar de VS

Dit exemplaar uit 1993 dat op 18 augustus wordt geveild door RM Sotheby’s in Monterey heeft een kleur die aangename herinneringen oproept bij wie ooit Need For Speed II heeft gespeeld. Het model werd nieuw geleverd in de Verenigde Staten en heeft amper 3.390 kilometer op de teller. De auto werd volledig gereviseerd in 2012.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.