Te koop: zeer zeldzame Aston Martin Shooting Brake uit 1966

Hij zou meer dan een miljoen euro moeten opleveren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 augustus 2020
  • Divers

In het Engels staat de term ‘break’ of ‘brake’ oorspronkelijk voor voertuigen die door paardentrainers werden gebruikt in manèges. De term werd ook gebruikt voor krachtige automobielen die in staat moesten zijn om de weerstand van een ongetemd paard te breken (‘to break’ in het Engels), maar ook om hun onstuimigheid af te remmen (‘to brake’) zodat ze als werkpaard konden dienen. Deze ‘werktuigen’ kregen het zwaar te verduren en raakten regelmatig beschadigd, waardoor ze niet vaak voor andere zaken werden ingezet. In het beste geval waren ze uitgerust met een lichte, uitwisselbare structuur waardoor ze ook konden worden gebruikt om de nodige uitrusting voor de jacht te vervoeren.

Dit soort auto’s, dat dus ook werd ingezet bij schietsessies (‘shootings’), werd uiteindelijk ‘Shooting Brake’ gedoopt. Het concept werd zeer trendy tegen het eind van de jaren ’50, vooral in het VK, met een grote kofferklep, twee grote voordeuren en een luxueus aangekleed interieur. De referenties in dit segment zijn onmiskenbaar de bloedmooie maar zeer zeldzame Aston Martin DB5 en DB6 Shooting Brake, die in de jaren ’60 slechts druppelsgewijs werden gemaakt.

Voor (rijke) liefhebbers

In de ateliers van de Britse koetswerkbouwer Radford zijn slechts zes exemplaren gebouwd van de DB6 Shooting Brake. Een exemplaar uit 1966 wordt op 14 augustus in Californië geveild door Bonhams.

Het model zit vol uitzonderlijke opties voor die tijd, zoals een open dak, een klimaatregeling, een autoradio en een interieur in volleder. Onder de motorkap doet een zescilinder in lijn van vier liter dienst. Die ontwikkelt een vermogen van 325 pk en is gekoppeld aan een drietrapsautomaat.

De waarde van dit Britse juweeltje wordt op 850.000 tot een miljoen euro geschat, maar gezien de zeldzaamheid van het gegeerde pareltje zou de prijs nog verder kunnen oplopen.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Bonhams.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km