De regering-De Croo besliste bij haar
aantreden dat de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens zou worden
afgeschaft tegen 2026, tenzij die bedrijfswagens een “koolstofneutrale”
aandrijving hadden. Veel meer informatie was er nog niet over de concrete
uitwerking van die maatregel, maar in de nacht van maandag op dinsdag heeft het
Kernkabinet een en ander definitief uitgewerkt.
Verbrandingsmotor
Eerst wordt de fiscale aftrekbaarheid voor
auto’s met een verbrandingsmotor (hybrides en plug-inhybrides inbegrepen)
trapsgewijs verlaagd. Vanaf juli 2023 zakt hun maximale aftrekbaarheid naar 75
procent. In 2026 wordt dat 50 procent, in 2027 nog maar 25 procent en in 2028
vervalt hun aftrekbaarheid volledig. De nieuwe regels zullen enkel gelden voor
auto’s die zijn besteld vanaf 1 juli 2023.
Elektrisch
“Koolstofneutrale” auto’s – dat zijn volgens
de huidige stand van zaken dus elektrische wagens of modellen met een
waterstofaandrijving – behouden tot 2026 een fiscale aftrekbaarheid van 100
procent. Vanaf 2027 wordt die aftrekbaarheid heel geleidelijk verlaagd, om
uiteindelijk in 2031 te landen op 67,5 procent. Omdat het bedrijfswagenpark een
sterke motor is voor de vernieuwing van het algemene Belgische autopark, zouden
deze maatregelen tot een geleidelijke elektrificatie van ons straatbeeld moeten
leiden.
Infrastructuur
Om te zorgen dat al die elektrische auto’s voldoende
kunnen opladen, wordt de plaatsing van een elektrisch oplaadpunt voor bedrijven
en zelfstandigen vanaf 1 september 2021 voor 200 procent aftrekbaar. Op 1
januari 2023 zakt die aftrekbaarheid naar 150 procent, tot 31/8/2024. Wat na
augustus 2024 gebeurt, is nog niet beslist. Voor particulieren geldt een
aftrekbaarheid van 45 procent bij de plaatsing van een oplaadpunt (met een
maximum van 1.500 euro per oplaadpunt) als dat voor 31 december 2022 wordt
besteld. In 2023 wordt dat 30 procent, in 2024 nog maar 15 procent.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.