Tegen 2031 is een bedrijfswagen voor 67,5 procent aftrekbaar

En dan enkel op voorwaarde dat hij ‘koolstofneutraal’ is.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 mei 2021
  • Sector
  • 2.351 weergaven

De regering-De Croo besliste bij haar aantreden dat de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens zou worden afgeschaft tegen 2026, tenzij die bedrijfswagens een “koolstofneutrale” aandrijving hadden. Veel meer informatie was er nog niet over de concrete uitwerking van die maatregel, maar in de nacht van maandag op dinsdag heeft het Kernkabinet een en ander definitief uitgewerkt.

Verbrandingsmotor

Eerst wordt de fiscale aftrekbaarheid voor auto’s met een verbrandingsmotor (hybrides en plug-inhybrides inbegrepen) trapsgewijs verlaagd. Vanaf juli 2023 zakt hun maximale aftrekbaarheid naar 75 procent. In 2026 wordt dat 50 procent, in 2027 nog maar 25 procent en in 2028 vervalt hun aftrekbaarheid volledig. De nieuwe regels zullen enkel gelden voor auto’s die zijn besteld vanaf 1 juli 2023.

Elektrisch

“Koolstofneutrale” auto’s – dat zijn volgens de huidige stand van zaken dus elektrische wagens of modellen met een waterstofaandrijving – behouden tot 2026 een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent. Vanaf 2027 wordt die aftrekbaarheid heel geleidelijk verlaagd, om uiteindelijk in 2031 te landen op 67,5 procent. Omdat het bedrijfswagenpark een sterke motor is voor de vernieuwing van het algemene Belgische autopark, zouden deze maatregelen tot een geleidelijke elektrificatie van ons straatbeeld moeten leiden.

Infrastructuur

Om te zorgen dat al die elektrische auto’s voldoende kunnen opladen, wordt de plaatsing van een elektrisch oplaadpunt voor bedrijven en zelfstandigen vanaf 1 september 2021 voor 200 procent aftrekbaar. Op 1 januari 2023 zakt die aftrekbaarheid naar 150 procent, tot 31/8/2024. Wat na augustus 2024 gebeurt, is nog niet beslist. Voor particulieren geldt een aftrekbaarheid van 45 procent bij de plaatsing van een oplaadpunt (met een maximum van 1.500 euro per oplaadpunt) als dat voor 31 december 2022 wordt besteld. In 2023 wordt dat 30 procent, in 2024 nog maar 15 procent.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km