Tesla: Autopilot onder vuur

Autopilot, het semi-autonome rijsysteem van Tesla, ligt onder vuur nadat het werd aangewezen als de oorzaak van een dodelijk ongeval enkele weken geleden. Daarbij kwam de chauffeur van de Tesla Model S om het leven. Sindsdien gaan er stemmen op om het Autopilot-systeem aan banden te leggen.
  • Bervoets Wim
  • 18 juli 2016

Enkele weken geleden kwam een Amerikaanse chauffeur van een Tesla Model S om toen hij tegen een vrachtwagen met oplegger reed. Uit onderzoek bleek dat de chauffeur met het semi-autonome rijsysteem “Autopilot” reed, waarmee de auto zelfstandig zijn rijstrook aanhoudt, van rijstrook wisselt, afremt en parkeert.

Het onderzoek toonde ook dat de chauffeur noch het Autopilot-systeem de vrachtwagen met oplegger had opgemerkt. Volgens specialisten kon het systeem de witte oplegger niet onderscheiden van de heldere lucht en remde de Tesla daardoor niet af. Ook de chauffeur zelf greep niet in, waardoor de experts vermoedden dat hij afgeleid was bij het rijden.

Naar aanleiding van het ongeval onderzoekt de Amerikaanse overheid het Autopilot-systeem. Een van de grootste Amerikaanse consumentenorganisaties, Consumer Reports, vraagt intussen om Autopilot aan banden te leggen tot het als veilig genoeg kan worden beschouwd. De organisatie vindt de naam “Autopilot” misleidend, en vindt het ongepast dat Tesla-klanten als proefkonijnen voor het systeem worden beschouwd.

Het magazine Business Insider vindt dan weer dat Autopilot niet mag worden beschouwd als een autonoom rijsysteem, maar als technologie die de veiligheid van een auto helpt te verhogen. Net zoals veiligheidsgordels, airbags en ABS ooit nieuwe ideeën waren die auto’s veiliger maakten, is Autopilot de volgende stap.

Tesla-eigenaars zelf blijven het systeem intussen verdedigen, en betreuren de misvatting die wordt gecreëerd dat het om een zelfrijdend systeem gaat. En Tesla zelf? Dat blijft het Autopilot-systeem verder updaten, en toont iets prominenter in de update dat de chauffeur zijn handen steeds op het stuur moet houden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km